INITIAL TEACHER EDUCATION FOR INCLUSIVE CONTEXTS:

SOME CONSIDERATIONS ABOUT THE MINIMAL FORMATIVE EXPERIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poiesis.v16e302022342-357

Keywords:

Teacher training, Undergraduate studies, Special education, Disabilities

Abstract

This paper discusses the initial training of teachers for inclusive contexts. From the analysis of the curriculum of six undergraduate courses in three federal public universities, we identified two groups of disciplines that deal with special education and/or inclusive education. These disciplines have a minimum workload and presence in the courses. Despite this minimum, the subjects expand the debate related to the right to education, social justice, models of disability, capacitance, recognition and valuation of human diversity in the classroom.

 

 

 

Author Biographies

  • Juliana Santos do Amaral, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Licenciada em Pedagogia, especialização em Educação Especial e Psicopedagogia clínica e institucional, mestranda em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora de educação básica na prefeitura de Canoas - RS. E-mail: <[email protected]>.

  • Marcus Soares Morais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Graduado e licenciado em História pela UFRGS, especialista e mestre em educação especial e processos inclusivos pela UFRGS. Doutorando pelo PPGEDU/UFRGS. Professor de História na rede municipal de ensino de Eldorado do Sul-RS. E-mail: <[email protected]>.

  • Carla Karnoppi Vasques, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da  Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEDU/UFRGS). E-mail: <[email protected]>.

Published

2022-12-19

Issue

Section

Dossiê Temático