THE TEACHING OF MATHEMATICS IN THE EARLY YEARS OF BASIC EDUCATION: THE MATTER OF TEACHER TRAINING AND CONTRIBUTIONS BY SHULMAN AND V. V. DAVYDOV

Authors

  • Valdivina Alves Ferreira Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás) SEDUC GO
  • Raquel Aparecida Marra da Madeira Freitas Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás)

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v8e142014535-552

Keywords:

Teacher training, Mathematics teaching, Developmental teaching.

Abstract

The objective of this paper is presenting a critical discussion about the teacher training to whom teaches Mathematics in the early years of elementary school. It begins by outlining the matter of difficulties in teaching and learning Mathematics, recurring in research and academic discourses, highliting as one of the factors to teacher training. Then we present the contributions of two different theoretical, Lee Shulman and V. V. Davydov to face this problem. It is concluded affirming that V. V. Davydov’s contributions are more effective and that its proposal could be better used to advance in the quality of Mathematics education. Thereunto, its introducing is necessary from the initial teacher training.

Author Biographies

  • Valdivina Alves Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás) SEDUC GO
    Doutora em Educação (PUC GO), Mestre em Educação pela UFMS; Especialista em Planejamento Educacional, Métodos e Técnicas de Ensino, Ciência da Computação, Administração e Supervisão Escolar; Graduada em Pedagogia Licenciatura Plena pela FESURV. Tem experiência na Coordenação e Docência Superior e em Cursos de Pós-Graduação. Professora efetiva da Secretaria de Estado da Educação de Goiás com experiência como Professora Formadora e Articuladora Pedagógica do Programa de Formação Inicial para Professores em Exercício na Educação Infantil, no Núcleo de Tecnologia Educacional de Rio Verde GO. Autora da obra: Projetos Temáticos e Recursos da INFORMÁTICA: uma proposta para viabilizar a reflexão da prática pedagógica. Atuando nos seguintes temas: orientação metodológica, orientação didática, projetos colaborativos, informática educativa, gestão de pessoas. Avaliadora Institucional do INEP/MEC.
  • Raquel Aparecida Marra da Madeira Freitas, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás)
    Graduação enfermagem - Instituição UFG - ano 1985
    Mestrado em Educação - Instituição UFG - ano 1997
    Doutorado em Educação - Instituição UNESP (Campus Marilia) - ano 2003. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Goiás – PUC-Goiás

Published

2014-12-17

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua