TEACHERS TRAINING FOR IMPLEMENTATION OF THE LAW 10.639/2003: THE TEACHING OF AFRICAN-BRAZILIAN AND INDEGENOUS CULTURE AND HISTORY WITHIN THE SCHOOL CURRICULUM

Authors

  • Márcia Cristina Américo Universidade Metodista de Piracicaba

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v8e142014515-534

Keywords:

Law 10.639/2003 (Brazil), Teachers training, black child.

Abstract

This article aims to present some reflections on the implementation of the law 10.639/2003- amended by Law 11.645/2008, which make mandatory the teaching of African and Indigenous Culture and History in the public and private Elementary and High Schools, as a construction possibility of new experiences and a teachers training that provides knowledge about different cultures, peoples and histories. Ando also contributing to children care, to promote diversity and in their social relations with other ethnic groups. I comprehend that the training of education professionals, theoretically grounded on the foundations understanding of law and actions aimed that its implementation enables the childhood in educational institutions is treated as a historical, social, cultural and political constructions.

Author Biography

  • Márcia Cristina Américo, Universidade Metodista de Piracicaba

    Márcia Cristina Américo é pesquisadora nas áreas das relações etnicorraciais e comunidades quilombolas. Graduada em Ciências com habilitação em Química pela Universidade Metodista de Piracicaba, é Mestra e Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da mesma universidade, onde participa do núcleo de pesquisa Práticas Educativas e Processos de Interação. Atualmente é docente do curso de pedagogia da Faculdade Zumbi dos Palmares em São Paulo – SP, atuando na área de Formação de professores às relações de ensino e práticas pedagógicas das relações etnicorraciais.

Published

2014-12-17

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua