FROM SOLID TO LIQUID, FROM LIQUID TO SOLID: HISTORY TEACHERS’ CONCEPTIONS ON THE PROCESSES OF CONSTRUCTION OF BLACK IDENTITIES

Authors

  • José Bonifácio Alves da Silva Universidade Católica Dom Bosco
  • José Licínio Backes Universidade Católica Dom Bosco - UCDB

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v8e142014496-514

Keywords:

History teachers, black identities, conceptions, solid/liquid identities.

Abstract

This article analyzes basic education History teachers’ conceptions of black identities. The perspective used was inspired both by Bauman (2001, 2007) and by the post-structuralist version of cultural studies and postcolonial studies. The analysis was based on the interpretation of interviews with eight History teachers working in public and private schools in the city of Campo Grande/MS. This reading enabled us to perceive that black identities, despite escaping from the teachers’ identifications and going beyond them, are also provisionally solidified to fix meanings, which are essential for socio-cultural and political positioning. Respondents also see the complex and constant dynamics of differentiations that render black identities liquid, in spite of the teachers’ effort to identify and define them.

Author Biographies

  • José Bonifácio Alves da Silva, Universidade Católica Dom Bosco
    Graduado em História (2010) e mestre em Educação (2013) pela Universidade Católica Dom Bosco - UCDB. Doutorando em Educação na UCDB, bolsista CAPES/PROSUP.
  • José Licínio Backes, Universidade Católica Dom Bosco - UCDB

    José Licínio Backes é graduado em Filosofia. É Mestre e Doutor em Educação pela Universidade do Vale dos Sinos (UNISINOS). Atualmente é membro do quadro permanente de docentes do Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado e Doutorado, da Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), na Linha de Pesquisa Diversidade Cultural e Educação Indígena, exercendo atividades de pesquisa, orientação de mestrado e doutorado e ensino. Também é docente, pesquisador e orientador do Programa de Pós Graduação em Psicologia – Mestrado e Doutorado na mesma universidade. É membro do Comitê Científico da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). É Bolsista Produtividade – CNPq.

Published

2014-12-17

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua