THE FIRST RUDIMENTS OF ARITHMETIC THAT THE CHRISTIAN BOY MUST KNOW: ANALYSIS OF A PEDAGOGICAL TREATISE PUBLISHED IN BAHIA IN THE YEAR 1813

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v11e202017249-267

Keywords:

History of Mathematics Education, Arithmetic, Construction of the Number.

Abstract

This text aims to analyze, from the perspective of the History of Mathematics Education, the arithmetic instructions present in the work Escola Nova, Christã, e Politica, Na qual se ensinão os primeiros rudimentos, que deve saber o Menino Christão, e se lhes dão regras para com facilidade, e em pouco tempo aprender a ler, escrever e contar.  Originally published in Portugal in 1756, the work by Francisco Luiz Ameno (1713-1793) was registered under the pseudonym of D. Leonor Thomasia de Sousa e Silva. This manual was one of the first printed educational works in Portuguese America. Printed in Bahia in 1813, the treatise contained numerous prescriptions, interrelated to Christian precepts, considered necessary for the complete mastery of letters, numbers and the Portuguese language. In this sense, this research focuses on identifying how the author of the work privileged certain mathematical knowledge, highlighting the methodological instructions used in the construction of the number.

 

 

Author Biographies

  • Giana Lange Amaral, Universidade Federal de Pelotas
    Possui Graduação em História pela Universidade Federal de Pelotas (1986), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (1998), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003), Pós-doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2014), Pós-doutorado em Educação pela Universidade de Lisboa (2015). Em Pelotas, foi professora da rede privada,municipal e estadual de ensino (1986 a 2002). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Pelotas. Atua na Graduação e integra o corpo docente permanente do Programa de Pós Graduação em Educação da FAE/UFPEL na linha Filosofia e História da Educação. É coordenadora do CEIHE (Centro de Estudos e Investigações em História da Educação) e líder do grupo CEIHE/CNPQ/UFPEL. É bolsista Produtividade CNPQ. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação e Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: história da educação, modernidade educacional, instituições educacionais, cultura escolar e urbana, educação no Rio Grande do Sul e Pelotas
  • Fernando Cezar Ripe, Universidade Federal de Pelotas
    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Membro do Centro de Estudo e Investigação em História da Educação (CEIHE/UFPel). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS (2011).  Especialista em Educação Matemática pela Universidade Luterana do Brasil-ULBRA (2006). Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS (2004). Atuou como professor substituto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul na Faculdade de Educação (2010-2011). Atualmente é professor de Matemática na Rede Municipal de Educação em Porto Alegre (2011-atual).Temáticas de interesse: Filosofia e História da Educação (e) Matemática, em especial Literatura de Comportamento Social, século XVIII, teorizações foucaultianas, práticas educativas escolares e não-escolares.

Published

2017-12-14

Issue

Section

Dossiê Temático