EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA

Authors

  • Maria Assunção Folque PhD Education CIEP - Centro de Investigação em Educação e Psicologia Diretora do Mestrado em Educação Pré-escolar Diretora do Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico Professora Auxiliar do Departamento de Pedagogia e Educação da Universidade de Évora

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v12e21201832-56

Keywords:

Teachers’ training, Early Childhood Education, Pedagogical Isomorphism, Learning Communities

Abstract

The early childhood teachers’ training is a theoretical and practical field that impacts the quality of children’s life, their families and communities, as well as a sustainable development. This paper presents the training project of the University of Évora (UE) based on a professional profile, aiming to respond to the complexity of the profession nowadays. The theoretical and pedagogical foundations of this training are: 1) pedagogical isomorphism; 2) inter-action between the University and the educational contexts; 3) sustained cultural enrichment in the sociocultural contexts of the UniverCity; and 4) establishment of collaborative learning communities. Learning through projects and socialized writing are favoured as tools of construction and affirmation of the profession based on inquiry processes that confer scientific grounds and promote the quality of the professional practices.

Author Biography

  • Maria Assunção Folque, PhD Education CIEP - Centro de Investigação em Educação e Psicologia Diretora do Mestrado em Educação Pré-escolar Diretora do Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico Professora Auxiliar do Departamento de Pedagogia e Educação da Universidade de Évora
    PhD Education
    CIEP - Centro de Investigação em Educação e Psicologia
    Diretora do Mestrado em Educação Pré-escolar
    Diretora do Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico
    Professora Auxiliar do Departamento de Pedagogia e Educação

Published

2018-07-31

Issue

Section

Dossiê Temático