LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING

Authors

  • Vanessa Dias Moretti Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v8e0201429-44

Keywords:

Formação de Professores, Educação Matemática, Problema, Atividade de Ensino, Teoria Histórico-Cultural

Abstract

The article proposes a discussion of the concept of problem from the cultural-historical perspective and analyzes its implications for mathematics education and teacher training. It emphasizes the relationship between problem and need, and the dialectical unity between the logical and the historical aspect of the concept. These aspects are analyzed in a proposal for teacher training and the results show that is possible to understand the problem solving as teacher education methodology and to understand the process of teacher training as a problem in movement, whose resolution aims to encourage the appropriation of theoretical and methodological tools that allow the objectification of new teaching activities in the pedagogical praxis.

Author Biography

  • Vanessa Dias Moretti, Universidade Federal de São Paulo
    Graduada em Matemática pelo IME/USP, mestre e doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Paulo tem desenvolvido pesquisas em Educação Matemática focando especialmente a formação de professores a partir dos pressupostos da Teoria Histórico-Cultural. É pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Atividade Pedagógica (GEPAPe) e líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Processos Educativos e Perspectiva Histórico-Cultural (GEPPEDH).

Published

2014-03-20