Interuniversity landmark for equity and social cohesion in the institutions of higher education: a case study at Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul

Authors

  • Maria da Graça Nóbrega Bollmann
  • Estefania Tumenas Mello
  • Ricardo Teixeira Canarin
  • Eddy Ervin Eltermann

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v5e02012304-318

Keywords:

Interuniversity landmark, politics of equity and social cohesion, Higher Education, Unisul

Abstract

This study integrates the Project Programa Marco Interuniversitário para a Equidade e a Coesão Social nas Instituições de Ensino Superior (Interuniversity Landmark for Equity and Social Cohesion in the Institutions of Higher Education) sponsored by European Union (EU). It is formed the conception of the sense of universality from particularities (singularities) and, in this way, through the qualitative analysis of documents (annual reports) elaborated by Universidade do Sul de Santa Catarina Unisul, we intend to exam the theoretical-practical assumptions of politics of equity and social cohesion in Higher Education designed in this Institution. The comprehension of the process developed here is also the result of historical context of Higher Education in Santa Catarina, which presents notations for the current reality. Preliminary results present Institutional investments through several types of scholarship that aimed to extend the access and permanence of disadvantage sections of society in the University.

Author Biographies

  • Maria da Graça Nóbrega Bollmann
    Pós-Doutora em Educação pela Universidade de Lisboa (Portugal). Professora e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina, Brasil. Coordena projetos de pesquisa temas no âmbito da educação superior e educação básica.
  • Estefania Tumenas Mello
    Aluna do Mestrado em Educação do Programa de Pós Graduação em Educação na Universidade do Sul de Santa Catarina, Brasil. Professora da Unisul. Assistente de Investigação da RIAIPE3.
  • Ricardo Teixeira Canarin
    Mestre em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina, Brasil. Representante do governo brasileiro, na qualidade de bolsista do Programa de Qualificação de Docente e Ensino de Língua Portuguesa no Timor Leste.
  • Eddy Ervin Eltermann
    Mestre em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina, Brasil. Professor na mesma instituição e nas Faculdades Integradas ASSESC. Assistente de Investigação Riaipe 3 2011.

Published

2012-11-22

Issue

Section

Artigos