The question of judicial review in principles of community
DOI:
https://doi.org/10.29293/rdfg.v1i01.29Abstract
O presente artigo pretende em linhas gerais e de forma não exaustiva elucidar apontamentos acerca do controle de constitucionalidade no cenário jurídico brasileiro, a pesquisa em voga se insere nos debates atuais acerca da questão do judicial review em uma comunidade democrática de direito e de princípios. Nossa análise se desenvolverá por meio do estudo comparado, auxiliada pela cooperação e diálogo com as teorias propostas por Ronald Dworkin, Samuel L. Freeman e Jeremy Waldron. O que se critica no presente trabalho é a estrutura jurisdicional de última palavra das cortes constitucionais em casos de decisão tipicamente política num cenário de tripartição de poderes, enfrentado assim, a questão da legitimidade moral da decisão, a questão da supremacia judicial frente ao parlamento, e a questão da democracia deliberativa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Daniel Carreiro Miranda
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright of published articles belongs to the author(s), with the journal's rights to the first publication, either printed and/or digital.
Author(s) may only use the same results in other publications when clearly indicating the Revista de Direito da Faculdade Guanambi as the original publication medium. If there is no such indication, the journal will consider it a situation of self-plagiarism.
Articles published here can only be completely or partially reproduced if they expressly mention the origin of their publication as this journal, referring to the volume and number of this publication, in addition to the DOI link for cross-reference. For legal purposes, the original publication source must be recorded.
As the Revista de Direito da Faculdade Guanambi is an open access journal, the free use of articles in educational and scientific applications is allowed as long as the source is mentioned, according to the Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional license (CC BY NC SA 4.0).