EVALUATION OF THE USE OF WATER FROM AIR CONDITIONING AS A SOURCE OF SUSTAINABILITY IN PUBLIC ADMINISTRATION

Authors

  • Hildo Anselmo GALTER DALMONECH Instituto Federal de Mato Grosso do Sul http://orcid.org/0000-0001-5475-5693
  • Jaqueline Zanotti Dalmonech Instituto Federal de Mato Grosso do Sul http://orcid.org/0000-0001-9553-2955
  • Aquilla Jones da Silva Instituto Federal de Mato Grosso do Sul
  • Kassia de moura Oliveira Instituto Federal de Mato Grosso do Sul
  • Valquiria de Castro Gonçalves Gomes Soares Instituto Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.59306/rgsa.v11e22022227-240

Keywords:

Ar condicionado, Aproveitamento de água, Sustentabilidade, Administração Pública.

Abstract

The objective of this study was to analyze the applicability of the use of water condensed by air conditioners at the Instituto Federal de Mato Grosso do Sul (IFMS) - Corumbá campus as an alternative to promote sustainability in the public administration. This is because this water can be used in a sustainable way and, consequently, this sustainable practice favors not only financial savings, but also savings of natural resources, in this case the planet's drinking water. The first step of the research was to survey some parameters about the equipment and its use, then, by sampling, we determined the flow of water condensed by the equipment, and finally, a basic economic analysis was performed, seeking to identify and quantify the percentage of savings in the monthly and annual water bill of the institute. It was concluded that the volume of water generated by the air conditioners at IFMS Corumbá is about 25 thousand liters per month, a considerable amount, reaching about 16.5% of the current average consumption. In addition, it was noticed that the use of this water provides a reduction in the exclusive dependence on traditional sources of supply and, consequently, financial savings. Thus contributing to life on the planet, causing lower spending on public coffers and consequently sustainability.

Author Biographies

  • Hildo Anselmo GALTER DALMONECH, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul
    Mestre em Administração de Empresas pela FUCAPE BUSINESS SCHOOL (2016), Especialista em Docência na Educação Profissional pelo Instituto de Ensino Superior da Região Serrana (2020), Especialista em MBA em Logística Operacional pela Faculdade Futura (2019), Especialista em Gestão de Recursos Humanos pela Faculdade Internacional Signorelli (2014) e Bacharel em Administração formado pelo Instituto de Ensino Superior da Região Serrana (2012). Atualmente é Professor do Instituto Federal de Mato Grosso do Sul - Campus Corumbá.
  • Jaqueline Zanotti Dalmonech, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul
    Possui graduação em PEDAGOGIA pela Escola de Ensino Superior do Educandário Seráfico São Francisco de Assis (2004), é graduanda em LETRAS LIBRAS pela Universidade Estácio de Sá. É especialista em Libras pela Faculdade de Venda Nova do Imigrante - FAVENI (2016), especialista em Educação Inclusiva e Diversidade (2011) e especialista em Educação de Jovens e Adultos (2009) pelo Instituto superior de Educação e Cultura Ulysses Boyd, especialista em Metodologia da Educação Infantil e Series Iniciais pela faculdades integradas jacarepaguá (2009) e especialista em Gestão Escolar Integradora: Administração e Supervisão pela universidade castelo branco (2009). Tem experiência na área de Educação Especial, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino. Professora de Libras do IFMS- campus Corumbá
  • Aquilla Jones da Silva, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul
    Estudante do curso Técnico em Metalurgia no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul, IFMS, Brasil.
  • Kassia de moura Oliveira, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul
    Graduanda em Análise e Desenvolvimento de Sistemas no
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul, IFMS, Brasil.
  • Valquiria de Castro Gonçalves Gomes Soares, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul
    Graduanda em Análise e Desenvolvimento de Sistemas no
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul, IFMS, Brasil.

Published

2022-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

EVALUATION OF THE USE OF WATER FROM AIR CONDITIONING AS A SOURCE OF SUSTAINABILITY IN PUBLIC ADMINISTRATION. (2022). Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, 11(2), 227-240. https://doi.org/10.59306/rgsa.v11e22022227-240

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