PROJECT SCOPE TO CREATE A BUSINESS PLAN

Authors

  • Armando Terribili Filho Faculdade de Administração da FAAP

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v7e12014p.29-55

Keywords:

Business Plan, Entrepreneurship, Scope, Scope Management, WBS.

Abstract

In Brazil, 27% of companies established close down its activities in the first year of existence and 58% by the end of the fifth year. The objectives of the article are: present the composition of a Business Plan through the WBS (Work Breakdown Structure Project), using the standard PMBOK® Guide (Project Management Body of Knowledge) and discuss the creation of a Business Plan to increase the probability of success of a new company. The methodology consisted of three steps: literature review, definition of deliverables of a project to create a new business and analysis of the major reasons for the closure of a company in its early years of existence. The results showed that the existence of a Business Plan is not synonymous of success, but it certainly increases the probability of this happening, because the most causes given by the closing of new businesses have been supplied by the preparation of a Business Plan.


Author Biography

  • Armando Terribili Filho, Faculdade de Administração da FAAP
    Coordenador de Área da Faculdade de Administração na FAAP. Mestre em Educação. Pós-doutorando e doutor em Educação pela UNESP.

References

ASHOKA Empreendimentos Sociais; MCKINSEY & Company. Empreendimentos sociais sustentáveis: como elaborar planos de negócios para organizações sociais. São Paulo: Peirópolis, 2001.

CARVALHO, M. M. de; RABECHINI JR., R. Fundamentos em gestão de projetos: construindo competências para gerenciar projetos. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

CORREA GARCÍA, J. A.; RAMÍREZ BEDOYA, L. J.; CASTAÑO RÍOS, C. E. La importancia de la planeación financiera en la elaboración de los planes de negocio y su impacto en el desarrollo empresarial. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión (online), Universidad Militar Nueva Granada, Colombia, v. XVIII, n. 1, jun. 2010, p. 179-194. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90920479010>. Acesso em: 17 fev. 2014.

DI DIEGO, S. Il bussiness plan di successo: guida pratica per start-up e imprese vincenti. Santarcangelo di Romagna (Rimini), Itália: Maggiole, 2012.

DORNELAS, J. C. A.; TIMMONS, J. A.; ZACHARAKIS, A.; SPINELLI, S. Plano de Negócios que dão certo: um guia para pequenas empresas. Rio de Janeiro: Elvesier, 2008.

MIRSHAWKA, V. Empreender é a solução. 2. ed. São Paulo, DVS, 2004.

PMI® - Project Management Institute. A guide to the Project Management of Body of Knowledge (PMBOK® Guide). 5. ed. Pennsylvania, USA: Project Management Institute, 2013.

PONS, Dirk. Project management for new product development. Project Management Journal, Wiley, New Jersey, USA, v. 39, n. 2, p. 82-97, 2008.

REMUS, D. Dois terços dos estudantes querem ser empreendedores, mas um terço destes não começo a se preparar. 17 jan. 2012. Disponível em: < http://startups.ig.com.br/2012/dois-tercos-dos-universitarios-quer-ser-empreendedor-mas-um-terco-destes-ainda-nao-comecou-a-se-preparar>. Acesso em: 18 dez. 2012.

SALIM, C. S. Construindo planos de empreendimentos: negócios lucrativos, ações sociais e desenvolvimento local. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

SALIM, C. S.; HOCHMAN, N.; RAMAL, A. C.; RAMAL, S. A. Construindo planos de negócios: todos os passos para planejar e desenvolver negócios de sucesso. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.

SANIELE, B. Confira os principais motivos de fechamento das empresas. 26 set. 2012. Disponível em: < http://invertia.terra.com.br/empreendedor/noticias/0,,OI6179300-EI19559,00-Confira+os+principais+motivos+de+fechamento+das+empresas.html>. Acesso em: 18 dez. 2012.

SANTOS, C. D.; RABECHINI JR., R. Gerenciamento de escopo: um estudo de caso em projetos de eventos esportivos. Trabalho apresentado no 10th International Conference on Information Systems and Technology Management – CONTECSI. Disponível em: <http://www.infoteca.inf.br/contecsi/smarty/templates/arquivos_template/upload_arquivos/acervo/docs/PDFs/159.pdf>. Acesso em: 18 fev. 2014.

SILVEIRA, H. SWOT. In: TARAPANOFF, K. (Org.). Inteligência organizacional e competitiva. Brasília: UnB, 2001, p. 209-226.

TERRIBILI FILHO, A. Gerenciamento de projetos em 7 passos: uma abordagem prática. São Paulo: M. Books, 2011.

TERRIBILI FILHO, A. Plano de Negócios: um caminho de 8 passos para transformar uma boa ideia em realidade. Qualimetria FAAP, São Paulo, n. 254, p. 58-63, out. 2012.

VELLUTO, L. Microempresas abrirão 27 milhões de vagas até 2016. Jornal da Tarde. 26 abr. 2011. Disponível em: < http://blogs.estadao.com.br/jt-seu-bolso/tag/gem/>. Acesso em: 18 dez. 2012.

XAVIER, C. M. da S. Gerenciamento de Projetos: como definir e controlar o escopo do projeto. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2009.

Published

2014-04-22

Issue

Section

Artigos Científicos