Transgender people in higher education: struggles for access and permanence and the case of Federal University of Santa Catarina (2012-2015)

Authors

  • Keo Silva Universidade Federal de Santa Catarina - Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea e Núcleo de Pesquisa das Travestilidades, Transexualidades, Transgeneridades (NeTrans).
  • Alexandre Fernandez Vaz Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico http://orcid.org/0000-0003-4194-3876

DOI:

https://doi.org/10.19177/rcc.v14e22019209-221

Keywords:

Transgender People. Preferred Name. University. Gender.

Abstract

The normative resolutions of the Brazilian universities that guarantee the preferred name of transgender students were an important step in the struggle for recognition of this social group. Institutional policies such as these may compose a broader project, the democratization of higher education in Brazil. In this sense, this paper aims to comment this subject and to analyze the experience in the Federal University of Santa Catarina (UFSC), a case of struggle for recognition that results in a set of resolutions. Although insufficient, advances have been important, including the right to a preferred name. This process suggests the possibilities of the Brazilian University to expand rights, contributing to the democratic advance. However, current political struggles do not allow optimism regarding the guarantee of rights and access to citizenship, putting the democratization of spaces such as the University under threat.

Author Biographies

  • Keo Silva, Universidade Federal de Santa Catarina - Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea e Núcleo de Pesquisa das Travestilidades, Transexualidades, Transgeneridades (NeTrans).
    Cientista Social e Mestre em Educação pela UFSC, com bolsa CNPq; Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea e do Núcleo de Pesquisa das Travestilidades, Transexualidades, Transgeneridades (NeTrans), ambos da UFSC.
  • Alexandre Fernandez Vaz, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
    Doutor em Ciências Humanas e Sociais (Leibniz Universität Hannover, Alemanha), Professor dos Programas de Pós-graduação em Educação e Interdisciplinar em Ciências Humanas/UFSC, Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (UFSC/CNPq). Pesquisador CNPq

Published

2019-12-10

Issue

Section

Dossiê: Política da crise: as universidades e a crise do pensamento