ADAPTATION TO THE STRESS OF ACADEMIC EXAMINATIONS IN MEDICAL STUDENTS: INCREASED ANTIOXIDANT DEFENSE AND NEUROTROPHIC FACTOR DERIVED FROM THE BRAIN

Autores

  • Carla Patricia CARLOS
  • Patricia Maluf CURY
  • Fernanda do Nascimento Pessatto QUESSADA
  • Thaysa Castro MOLINA
  • Flavio Pereira dos SANTOS JÚNIOR
  • Hugo Aidar Vicente dos SANTOS
  • Luis Fernando de BUENO

Palavras-chave:

BDNF, Stress, psychological stress, oxidative stress, academic performance.

Resumo

Academic examination may cause stress and promote oxidative stress, producing metabolites that can lead to cell damage and death. On the other hand, it involves learning and memorization, requiring the production of neurotrophic factors. Thus, we aimed to analyze oxidative stress and neurotrophic factor markers in the plasma of medical students under academic assessments. For this, two blood samples were collected from 30 students in the 7th semester of their medicine degree, in the period immediately following the vacations, and minutes before academic assessments. The stress of students was investigated by applying Lipp Inventory of Stress Symptoms for Adults (ISSL) during blood samples collections. Oxidative stress was verified by 

measuring TBARS (thiobarbituric acid reactive substances) and TEAC (trolox equivalent antioxidant capacity); neurotrophic factor was measured by evaluating BDNF (brain-derived neurotrophic factor) concentration. No significant difference was found in the stress of the students in the two contexts studied, with the resistance phase predominating among the stressed students. The TBARS concentration did not differ between samples. However, TEAC was higher on the day of the assessments, with a positive correlation between these two parameters, accompanied by an increase in BDNF. We conclude that occurs elevation of antioxidant defense in order to maintain the redox equilibrium in plasma of medical students at pre-examinations. This is followed by increased BDNF that may favor the learning and academic performance.

 Keywords: BDNF; Stress; psychological stress; oxidative stress; academic performance.

Biografia do Autor

  • Carla Patricia CARLOS

    Pós-Doutorado em Fisiopatologia Renal pela Faculdade de Medicina (FAMERP). Pós-Doutorado em Fisiopatologia Renal e Inflamação pelo Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, IBILCE, UNESP. Doutora em Ciências da Saúde pela FAMERP. Graduada em Ciências Biológicas e Mestre em Farmacologia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Docente da FACERES Faculdade de Medicina. Pesquisadora e orientadora de projetos de pesquisa em Fisiopatologia Experimental.

  • Patricia Maluf CURY

    Doutora, graduada e livre docente em Medicina pela Universidade de São Paulo. Coordenadora do curso de medicina da Faceres, em São José do Rio Preto. Presidente do Comitê de graduação da Academia Nacional de Cuidados Paliativos.

  • Fernanda do Nascimento Pessatto QUESSADA
    Mestre em Psicologia da Saúde, Famerp-SP. Especialista em PSICOLOGIA CLÍNICA COGNITIVO COMPORTAMENTAL e Psicologia da Saúde. Instrutora de Mindfulness- Unifesp. Psicóloga clínica e docente na Faculdade de Medicina Faceres-São José do Rio Preto
  • Thaysa Castro MOLINA

    Mestre em Psicologia e Saúde pela Faculdade de Medicina de São José do Rio Preto (FAMERP) com estágio no exterior na Faculdade de Motricidade Humana em Portugal. Especialista em Psicologia Clínica Cognitivo-Comportamental e Especialista em Psicologia da Saúde pela FAMERP. Professora nos cursos de especialização e extensão do IPECS e FAMERP, professora convidada no curso de graduação de psicologia da FAMERP.

  • Flavio Pereira dos SANTOS JÚNIOR

    Graduado em Medicina pela Faculdade de Medicina FACERES (SP)

  • Hugo Aidar Vicente dos SANTOS

    Graduado de Medicina pela Faculdade FACERES (SP)

  • Luis Fernando de BUENO

    Graduado de Medicina pela Faculdade FACERES (SP)  

Downloads

Publicado

2022-10-11

Edição

Seção

Artigos