Academic literacy and identity construction: the production of research article by graduation students

Authors

  • Benedito Bezerra Universidade de Pernambuco Garanhuns, PE Universidade Católica de Pernambuco Recife, PE

Keywords:

Academic literacy, Identity, Genre, Research article, Intertextuality

Abstract

In their career at college graduation, students seek to construct an identity in academic settings, which involves engaging in specific literacy practices and literacy events. Literacy events in academic settings include the production of prestigious genres such as the research article. In this paper, we analyze, under the light of Cultural Studies, New Literacy Studies, and Rhetorical Genre Studies, the production of scientific articles by undergraduates in Language as a part of the process of students’ integration in literacy practices and literacy events in academy. We analyzed five articles written by students, focusing on aspects of intertextuality, taken as evidence of attempts at building the literate identity of students in academic settings through the production of the research article in dialogue with already recognized writers. Results indicate that students seek to identify their production with authors through strategies such as direct quoting and other forms of use of their texts.

Author Biography

  • Benedito Bezerra, Universidade de Pernambuco Garanhuns, PE Universidade Católica de Pernambuco Recife, PE
    Em sua trajetória na graduação universitária, estudantes procuram construir uma identidade no ambiente acadêmico, o que implica envolver-se com práticas e eventos de letramento específicos. Os eventos de letramento no ambiente acadêmico incluem a produção de gêneros de prestígio como o artigo científico. Neste trabalho, analisamos, à luz dos Estudos Culturais, Novos Estudos de Letramento e Estudos Retóricos de Gêneros, a produção de artigos científicos por graduandos em Letras como parte do processo de inserção dos estudantes em práticas e eventos de letramento na academia. No estudo, focalizamos, em cinco artigos produzidos por alunos, aspectos da intertextualidade, tomada como evidência do processo de construção da identidade letrada dos alunos no ambiente acadêmico através da produção do gênero em diálogo com escritores reconhecidos no campo. Os resultados indicam que os estudantes procuram identificar-se com os autores por meio de estratégias como a citação direta e outras formas de uso de seus textos.

Published

2015-10-22

Issue

Section

Research article