WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION

Authors

Keywords:

Androcentrism, Latin American Thought, Critical Discourse Studies

Abstract

In this paper, we take syllabus and the required bibliography from a higher education curriculum as our corpus of discourse data. We aim to contribute to the discussion about asymmetries of gender in the divulgation of scientific knowledge. Our approach falls within the scope of critical discourse studies of institutionalized daily practices, which are naturalized and reassure social inequality in the academic field. We base our theoretical-methodological proposal on the concepts of androcentrism, depatriarchization, gender equality, and Latin American thought. Because of the situated genre concept, we apply analytical categories of lexicon, interdiscursivity, and intertextuality. Our analysis indicates forms of men authorship primacy and underrepresentation of women, besides subordination of the academic gender to the bureaucratic.

Author Biographies

  • Elizabeth del Socorro Ruano-Ibarra, Universidade de Brasília (UnB)

    Professora visitante do Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares (CEAM). Docente permanente do Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais – Estudos Comparados sobre as Américas da UnB. Doutora em Ciências Sociais. Pesquisadora da Corporación Universitária Autónoma del Cauca. Coordenadora do Grupo de Estudos Interdisciplinares sobre Gênero – GREIG. Membra do Comitê Gestor do INCT Caleidoscópio. Pesquisadora do CNPq (PQ2). 

  • Viviane de Melo Resende, Universidade de Brasília (UnB)

    Professora associada do Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas da Universidade de Brasília. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de Brasília. Doutora em Linguística (Linguagem e Sociedade). Presidenta da Associação Latino-americana de Estudos do Discurso (ALED). Coordenadora do Laboratório de Estudos Críticos do Discurso (LabEC). Coordenadora do INCT Caleidoscópio. Pesquisadora do CNPq (PQ1D). 

Published

2023-12-10

Issue

Section

Research Articles