ACADEMIC STUDIES IN THE TEACHING OF STRATEGY BY GRADUATE PROGRAMS AT BRAZILIAN UNIVERSITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/reen.v14e3202128-54

Keywords:

research impact, Strategy teaching, Strategy as a discipline, Brazilian universities, Higher education

Abstract

International researchers have stressed the relevance of investigating the impact of academic studies beyond citation metrics. In this sense, one of the possibilities lies in how such research impacts the teaching of a given discipline. Having the education of Strategy as an empirical basis of investigation, the objective was based on the syllabus and bibliographic contents used in domains of the stricto sensu postgraduate courses in the Administration of Brazilian universities. The documentary analysis adopted the principles of Burgelman et al. (2018) and Aguinis et al. (2019). The following themes stand out: History and Evolution of Strategy, Behavior of the Economy, Markets, and Strategic Planning. Bibliographically, classic Strategy authors prevail. As contributions to the practice of teaching Strategy in Brazil, potential considerations on program content from contemporary perspectives are recognized.

Author Biographies

  • Victoria Alcântara Trauer, Universidade Positivo, Curitiba, PR.

    Universidade Positivo, Graduanda e Pesquisadora de Iniciação Cientifica de Administração na Universidade Positivo, Curitiba, PR.

     

  • Fabiana Gondim Mariutti, Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba, SP

    Professsora em Administração no PPGA Universidade Positivo, Curitiba, PR.

    Doutorado em Administração pela Leeds Business School, Inglaterra, revalidado pela Universidade de São Paulo.

    Pós-Doutorado em Administração na FEA-RP / Universidade de São Paulo, pela FAPESP. Mestrado em Administração na FEA-RP / Universidade de São Paulo, pela FAPESP.

  • Rodrigo Assunção Rosa, Universidade Positivo, Curitiba, PR.
    Doutor em Administração de Empresas (2020) pela da Fundação Getúlio Vargas (FGV-EAESP), tendo a Tese aprovada com distinção na linha de Estratégia Empresarial. Visiting Researcher na Universidade de Zurich (UZH) entre 2018 e 2019. Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Federal do Paraná (2015), na linha de Inovação e Tecnologia. Bacharel em Administração de Empresas pela Universidade Federal do Rio Grande (2013). 

References

AGUINIS, H.; SUÁREZ-GONZÁLEZ, I.; LANNELONGUE, G.; JOO, H. (2012). Scholarly impact revisited. Academy of Management Perspectives, v. 26, n. 2, p. 105-132, 2012.

AGUINIS, Herman; RAMANI, R. S.; ALABDULJADER, N.; BAILEY, J. R.; LEE, A. pluralist conceptualization of scholarly impact in management education: Students as stakeholders. Academy of Management Learning & Education, v. 18, n. 1, p. 11-42, 2019.

ASHFORD, S. J. Having scholarly impact: The art of hitting academic home runs. Academy of Management Learning & Education, v. 12, n. 4, p. 623-633, 2013.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edição 70, 2004.

BARNEY, J. B. Gaining and sustaining competitive advantage. Pearson Higher Ed, 2014. BERTERO, C. O.; VASCONCELOS, F. C. de; BINDER, M. P. Estratégia empresarial: a produção científica brasileira entre 1991 e 2002. Revista de Administração de Empresas, v. 43, n. 4, p. 42-62, 2003.

BULGACOV, S. Estudos comparativo e de caso de organizações de estratégias. Organizações & Sociedade, v. 5, n. 11, p. 53-76, 1998.

BULGACOV, S. Réplica 2 – Por que Ler os Clássicos no Ensino e na Pesquisa em Administração? Revista de Administração Contemporânea, v. 18, n. 5, 2014.

BOWER, J. L. Managing the Resource Allocation Process. Boston. MA: Harvard Business School, 1970.

BURGELMAN, Robert A. et al. Strategy processes and practices: Dialogues and intersections. Strategic Management Journal, v. 39, n. 3, p. 531-558, 2018.

BOWER, Joseph L. The teaching of strategy: from general manager to analyst and back again? Journal of Management Inquiry, v. 17, n. 4, p. 269-275, 2008.

CAMBRIDGE UNIVERSITY. Programmes homepage. Disponível em: https://www.jbs.cam.ac.uk/home/ Acesso em 22 novembro. 2019.

CAPES. CAPES divulga resultado final da Avaliação Quadrienal 2017. Disponível em: https://www.capes.gov.br/36-noticias/8691-capes-divulga-resultado-final-da-avaliacao-quadrienal-2017

CARNEIRO, Jorge; DIB, Luis Antônio. Avaliação comparativa do escopo descritivo e explanatório dos principais modelos de internacionalização de empresas. Revista Eletrônica de Negócios Internacionais (Internext), v. 2, n. 1, p. 1-25, 2007.

CARNEIRO, Jorge. Ensino de estratégia em MBAs executivos e mestrados profissionais: O papel negligenciado da execução. RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 59, n. 1, p. 62-67, 2019.

CASTRO, Cláudio de Moura. O ensino da administração e seus dilemas: notas para debate. Revista de Administração de Empresas, v. 21, n. 3, p. 58-61, 1981.

CAPES (2017). CAPES divulga resultado final da Avaliação Quadrienal 2017. Disponível em: https://www.capes.gov.br/36-noticias/8691-capes-divulga-resultado-final-da-avaliacao-quadrienal-2017. Acesso em 22 jul. 2019.

CRESWELL, John W. Research Design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. ed. Los Angeles: Thousand Oaks, 2017.

DE ABREU, A. Bergamini. Evolução da teoria administrativa e o administrador do futuro. Revista de Administração Pública, v. 3, n. 2, p. 33-72, 1969.

DEKEN, F.; BERENDS, H.; GEMSER, G.; LAUCHE, K. Strategizing and the initiation of interorganizational collaboration through prospective resourcing. Academy of Management Journal, v. 61, n. 5, p. 1920-1950, 2018.

DE PAIVA, Ricardo Viana Carvalho; COSTA, Danilo de Melo; BARBOSA, Francisco Vidal; REIS NETO. Mário Teixeira. Estratégia e competitividade: um estudo multicaso da educação superior privada brasileira. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, v. 7, n. 3, p. 30-62, 2014.

DOH, Jonathan P. Introduction: Knowledge, learning, and impact. Academy of Management Learning & Education, v. 8, n. 1, p. 70-71, 2009.

DONALDSON, William M. Towards an Integrated, Holistic Approach to Teaching Strategy. Small Business Institute Journal, v. 15, n. 1, p. 93-102, 2019.

FÁVERO, J. D.; VILLAR, E. G.; WALTER, S. A. Desenvolvimento do ensino de estratégia em cursos de graduação em Administração de Instituições de Ensino Superior pela perspectiva de professores e alunos. Revista Gestão Universitária na América Latina, v. 9, n. 2, p. 70-94, 2016.

FELIN, T.; FOSS, N. J.; & PLOYHART, R. E. (2015). The microfoundations movement in strategy and organization theory. Academy of Management Annals, v.9, n.1, p.575-632.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

GOLSORKHI, Damon et al. (Ed.). Cambridge handbook of strategy as practice. Cambridge University Press, 2010.

GRANT, R. M. Why strategy teaching should be theory based. Journal of Management Inquiry, vol 17, n 4, p. 276-281, 2008.

GREINER, Larry E.; BHAMBRI, Arvind; CUMMINGS, Thomas G. Searching for a strategy to teach strategy. Academy of Management Learning & Education, v. 2, n. 4, p. 402-420, dez., 2003.

HAIR, Joseph; BABIN, Barry; MONEY, Arthur; SAMOUEL, Philip. Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. São Paulo: Arkmed. 2010.

HALL, Richard H. Organizações: estruturas, processos e resultados. Pearson, 2004.

HARVARD UNIVERSITY. Doctoral Program. Disponível em: https://www.hbs.edu/doctoral/registrar/program-requirements/Pages/strategy.aspx. Acesso em: 15 nov. 2019.

HELFAT, Constance E.; PETERAF, Margaret A. Managerial cognitive capabilities and the microfoundations of dynamic capabilities. Strategic Management Journal, v. 36, n. 6, p. 831-850, 2015.

HITT, Michael A. et al. The Oxford handbook of strategy implementation. Oxford University Press, 2017.

IKEDA, Ana A.; CAMPOMAR, Marcos C.; VELUDO-DE-OLIVEIRA, Tânia M. A Pós-graduação em Administração no Brasil: definições e esclarecimentos. Gestão & Planejamento-G&P, v. 1, n. 12, 2008.

JARZABKOWSKI, Paula; BALOGUN, Julia; SEIDL, David. Strategizing: The challenges of a practice perspective. Human Relations, v. 60, n. 1, p. 5-27, 2007.

JACOMETTI, Marcio; BULGACOV, Sergio. Análise das interfaces da gestão com o processo estratégico, ambiente e desempenho organizacional: um referencial de análise metateórico. Gestão & Planejamento-G&P, v. 13, n. 1, 2012.

JARZABKOWSKI, P.; WHITTINGTON, R. Directions for a troubled discipline: Strategy research, teaching, and practices — Introduction to the dialog. Journal of Management Inquiry, v. 17, n. 4, p 266-268, 2008.

KAUR, J.; RADICCHI, F.; MENCZER, F. Universality of scholarly impact metrics. Journal of Informetrics, v.7, n.4, p. 924-932, 2013.

LANGLEY, Ann; TSOUKAS, Haridimos. Introducing perspectives on process organization studies. Process, Densemaking, and Organizing, v. 1, n. 9, p. 1-27, 2010.

LANGLEY, A. N. N. et al. Process studies of change in organization and management: Unveiling temporality, activity, and flow. Academy of Management Journal, v. 56, n. 1, p. 1-13, 2013.

LANGLEY, Ann; TSOUKAS, Haridimos. Introduction: Process thinking, process theorizing and process researching. The SAGE handbook of process organizational studies, p. 1-26, 2017.

LIMA, G. R.; WOOD, T. The social impact of research in business and public administration. Revista de Administração de Empresas, v. 54, n.4, p.458-463, 2014.

MARIUTTI, F.; ROMANI-DIAS, M. The Mixed-Methods Approach at the 3Es Publications (2003-2017): Unfamiliarity by the Community and the Growth in Studies on Competitiveness and Performance. In: IX Encontro de Estratégia - 3Es ANPAD, 2020.

MANTERE, Saku. Role expectations and middle manager strategic agency. Journal of Management Studies, v. 45, n. 2, p. 294-316, 2008.

MANTERE, Saku; VAARA, Eero. On the problem of participation in strategy: A critical discursive perspective. Organization Science, v. 19, n. 2, p. 341-358, 2008.

MEIRELLES, Dimária Silva; CAMARGO, Álvaro Antônio Bueno. Capacidades dinâmicas: O que são e como identificá-las? Revista de Administração Contemporânea, v. 18, n. SPE, p. 41-64, 2014.

MENEGHETTI, F. K.; GUARIDO-FILHO, E. R.; AZEVÊDO, A. Por que Ler os Clássicos no Ensino e na Pesquisa em Administração? Revista de Administração Contemporânea, v. 18, n. 5, p. 695-709, 2014.

MILES, Matthew B.; HUBERMAN, A. Michael; SALDANA, Johnny. Qualitative Data Analysis. ed. California: Thousand Oaks, 2014.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO – MEC. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior - Cadastro e-MEC. Disponível em: http://emec.mec.gov.br/. Acesso em 22 jul. 2019.

MINTZBERG, H. (1978). Patterns in strategy formation. Management Science, 24, 934–948.

MINTZBERG, Henry. Generic strategies: toward a comprehensive framework. Advances in Strategic Management, v. 5, n. 1, p. 1-67, 1988.

MINTZBERG, Henry. Criando Organizações Eficazes: estruturas em cinco configurações. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MINTZBERG, Henry; AHLSTRAND, Bruce; LAMPEL, Joseph. Safári da estratégia. Bookman Editora, 2009.

MOED, H.F.; HALEVI, G. Multidimensional assessment of scholarly research impact. Journal of the Association for Information Science and Technology, v. 66 n.10, p. 988-2002, 2015.

PADILHA, Pablo; CÂMARA, Samuel Façanha; DE LIMA, Brenno Buarque. A percepção da alta gestão sobre as principais barreiras à execução da estratégia empresarial. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, v. 12, n. 2, p. 3-24, 2019.

PETTIGREW, A. M. (1992). The character and significance of strategy process research. Strategic Management Journal, 13, 5–16

PISANO, Gary P. You need an innovation strategy. Harvard Business Review, v. 93, n. 6, p. 44-54, 2015.

PORTER, Michael E.; ADVANTAGE, Competitive. Creating and sustaining superior performance. Competitive Advantage, v. 167, p. 167-206, 1985.

Porter, M. E. (1991). Towards a dynamic theory of strategy. [winter special issue]. Strategic Management Journal, 12, 95–117

PORTER, Michael E. What is strategy? Harvard Business Review, p.61-64, 1996.

ROSA, R. A.; ROMANI-DIAS, M. (2019). A Presença e o Impacto de Periódicos Brasileiros da Área de Administração, Contabilidade e Turismo em Bases Científicas. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, v.18, n.3, p.327-348.

SCHILKE, Oliver; HU, Songcui; HELFAT, Constance E. Quo vadis, dynamic capabilities? A content-analytic review of the current state of knowledge and recommendations for future research. Academy of Management Annals, v. 12, n. 1, p. 390-439, 2018.

SCHNEIDER, Marguerite; LIEB, Pamela. The challenges of teaching strategic management: Working toward successful inclusion of the resource-based view. Journal of Management Education, v. 28, n. 2, p. 170-187, 2004.

QUINN, James Brian; LAMPEL, Joseph; GHOSHAL, Sumantra; MINTZBERG, Henry. O processo da estratégia: conceitos, contextos e casos selecionados. 4. ed. Porto Alegre, RS: Bookman, 2006.

VAZ, Samir Lótfi; BULGACOV, Sergio. Envolvimento Estratégico da Média Gerência: Analisando o Passado e Projetando o Futuro. Revista de Administração Contemporânea, v. 22, n. 3, p. 380-402, 2018.

VILLAR, E. G.; WALTER, S. A. O Conteúdo das Disciplinas de Estratégia nos Programas de Pós-Graduação Stricto sensu em Administração no Brasil. Revista de Administração FACES Journal, v. 14, n. 4, p. 65-84, 2015.

VIZEU, Fábio; GONÇALVES, Sandro A. Pensamento Estratégico: origens, princípios e perspectivas. 1. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

WHITTINGTON, R. Strategy as practice. Long range planning. Oxford, v. 29, n 5, p. 731-735, 1996.

WHITTINGTON, Richard. What is strategy – and does it matter? 2. ed. Londres: Tomson Learning, 2002.

WHITTINGTON R. Estratégia Após o Modernismo: Recuperando a Prática. Revista de Administração de Empresas – RAE, v. 44, n. 4, p 44-53, 2004.

Whittington, R. (2007). Strategy practice and strategy process: Family differences and the sociological eye. Organization Studies, 28(10), 1575–1586.

ZOLLO, Maurizio; WINTER, Sidney G. Deliberate learning and the evolution of dynamic capabilities. Organization Science, v. 13, n. 3, p. 339-351, 2002.

Published

2023-02-06

Issue

Section

Artigos Científicos