Production strategy and your support for competition: the case of the company's delícias do trigo in the bakery market

Authors

  • Wellington Tavares Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (Doutorando) / Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP (Professor)
  • Cleber Carvalho de Castro Professor na Universidade Federal de Lavras (UFLA)

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v6e1201326-53

Keywords:

Strategy production, Criteria winners and order qualifiers, Competitiveness

Abstract

Currently has been directed to the greater importance production area, which, in part, due to greater convergence of views on the importance of manufacturing strategy and competitiveness. In this sense, this paper presents an analysis of how production strategies are set in the baking sector. Based on studies of Contador (1995) and Weelwright (1984), we constructed a framework for analyzing production strategies through a Case Studies in the company "Delícias do Trigo", identifying the areas in which the company competes (price, product, period, service or image) and how it operates in strategic decision categories (capability, installation, process technology, compared with the links in the chain, human resources, quality and systems of organization and control). The analyzes were also used for qualifying criteria and winners order (HILL, 1992). In collecting data from qualitative case study was used semi-structured interview. Among the main conclusions can be noted that despite the expansion of services the company has pursued further expansion through new customer accounts and increased sales from current customers, entering new products and different lines from those presented today. In addition, the company has acted consistently in the field of product quality, which enabled a breakthrough in terms of organizing production and maturation of the business idea in previous years projected to change the focus of activity company.

Author Biographies

  • Wellington Tavares, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (Doutorando) / Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP (Professor)
    Professor Assistente na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) e graduado em Administração pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Estudos Organizacionais. Alguns dos focos de pesquisa e atuação são: Empreendedorismo de Interesse Social, educação empreendedora, rede de relações e cooperativismo, tendo atuado em programas de incentivo à criação de negócios. Outro campo de atuação envolve o desenvolvimento regional e as relações interorganizacionais por meio de estudos sobre Arranjos Produtivos Locais (APLs), redes de empresas, cooperação e competição, e demais fatores relacionados às interações entre empresas, instituições de apoio e agentes públicos.
  • Cleber Carvalho de Castro, Professor na Universidade Federal de Lavras (UFLA)
    Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Lavras (1995), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998) e doutorado em Agronegócios pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Foi coordenador do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras (PPGA/UFLA) no período de maio de 2008 a abril de 2010. Atualmente é professor Adjunto da Universidade Federal de Lavras, líder do Grupo de Estudos em Redes, Estratégia e Inovação (GEREI), cadastrado no diretório do CNPq, orientador do Mestrado e Doutorado, pesquisador da FAPEMIG e CAPES (Líder do Projeto Pró-Administração que envolve quatro instituições) e consultor ad hoc para Avaliação Institucional e de Cursos Superiores do Ministério da Educação. Tem experiência como professor, pesquisador, gestor educacional e consultor na área de Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: Redes de organizações, Cluster, Arranjo Produtivo Local (APL), agronegócio e gestão da tecnologia e inovação.

Published

2013-05-04

Issue

Section

Artigos Científicos