COMMUNITY PARTICIPATION AS A SOCIAL INNOVATION PRACTICE: A CASE STUDY AT THE MARIST EDUCATIONAL CENTER LÚCIA MAYVORNE

Authors

  • Nei Antônio Nunes UNISUL
  • Jacir Leonir Casagrande UNISUL
  • Márcia Maria Gil Ramos UNISUL
  • Andréia Aparecida Pandolfidos Santos UNISUL
  • Louise Corseuil UNISUL

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v10e22017154-180

Keywords:

Community, Social Innovation, Educational-Social Project, Emancipation, Autonomy.

Abstract

The objective of this article is to analyze the community actions articulated to the educational-social project of the Marist Educational Center Lúcia Mayvorne. This is a qualitative study, and the investigation means is the case study. The research aimed to analyze whether the relationship between project and community can be considered as a practice of social innovation. The results and the evidences found indicate there is a significant adherence of the community practice developed in the project to social innovation, since through the imbrication between the educational project and the community action, conditions are created for the promotion and consolidation of forms of individual and collective emancipation.

Author Biographies

  • Nei Antônio Nunes, UNISUL
    DOUTOR EM SOCIOLOGIA POLÍTICA (UFSC), PÓS-DOUTORADO NO PROGRAMA INTERDISCIPLINAR EM CIÊNCIAS HUMANAS (UFSC). PROFESSOR NA UNISUL DESDE 1996. PROFESSOR TEMPO INTEGRAL NO PPGA/UNISUL.
  • Jacir Leonir Casagrande, UNISUL
    DOUTOR EM ENGENHARIA DE PRODUÇÃO. PROFESSOR TEMPO INTEGRAL UNISUL.
  • Márcia Maria Gil Ramos, UNISUL
    MESTRANDA NO PPGA UNISUL
  • Andréia Aparecida Pandolfidos Santos, UNISUL
    MESTRE EM ADMINISTRAÇÃO PELO PPGA-UNISUL.
  • Louise Corseuil, UNISUL
    MESTRANDA NO PPGA UNISUL

References

AGAMBEN, G. A comunidade que vem. Trad. Antônio Guerreiro. Lisboa: Editorial Presença, 1993.

BAUMAN, Z. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

BIGNETTI, L.P. As inovações sociais: uma incursão por ideias, tendências e focos de pesquisa. Ciências Sociais Unisinos, v. 47, n. 1. (2011).

CENTRO EDUCACIONAL MARISTA LUCIA DO LIVRAMENTO. Projeto Político Pedagógico, 2014.

CLOUTIER, J. Qu´est-ce que l´innovation sociale? Cahier de recherche du CRISES, n. ET0314, Montreal: UQAM, 2003.

ESPÓSITO, R. Communitas. Buenos Aires: Amorrortu, 2007.

TÖNNIES, F. Einführung in die Soziologie. F. Enke, 1965.

LÉVESQUE, B. Les entreprises d'économie sociale, plus porteuses d'innovations sociales que les autres? In: COLLOQUE DU CQRS AU CONGRES DE L’ACFAS, 2001, Montreal, Cahiers du CRISES, v. 0205, 2002.

BUBER, M. Sobre comunidade. Editora Perspectiva, 1987.

MARTINS, G.A.; THEÓPHILO, C.R. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. 2.ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MULGAN, G. et al. Social Innovation. What it is, why it matters and how it can be accelerated. Oxford Said Business School - Skoll Centre for Social Entrepreneurship, 2007.

MURRAY, R. et al. The Open Book of Social Innovation. London, NESTA/The Young Foundation. 2010.

NANCY, J.L. La communauté désoeuvrée. Paris: Christian Bourgois Editeur, 1986.

NUNES, N. A. Agamben e o conceito de estado de exceção. Revista de direito. Florianópolis, n. 3, p. 201-207, jul./dez. 2007.

NISBET, R. A. The Quest for Community: A Study in the Ethics o forder and Freedom. 1953.

SCHUMPETER, J.A. Teoria do desenvolvimento econômico. Fundo de Cultura, 1961.

PARSONS, T. Politics and social structure. Free Press, 1969.

WEBER, M. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Editora Martin Claret. 1973.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2017-12-19

Issue

Section

Artigos Científicos