CONSUMPTION OF BEAUTY CHARACTERISTICS IN THE BOTTOM OF PYRAMID: PERCEPTION ANALYSIS OF THE MARKET PARTICIPANTS

Authors

  • Fernando Filardi Grupo IBMEC Programa de Mestrado em Administração. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro
  • José Luiz Trinta Grupo IBMEC Programa de Mestrado em Administração. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro
  • Bruna Carvalho Grupo IBMEC Programa de Mestrado em Administração. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v8e22015123-153

Keywords:

Bottom of Pyramid, Marketing, Consumption, Beauty.

Abstract

This article analyzes the dermacosmetics consumption by the bottom of pyramid consumers, through a qualitative exploratory study investigating the perceptions of dermatologists, consumers and industry representatives. Data collection was carried out through interviews, followed by content analysis, and the results demonstrate the growth of consumption, showing that beauty promotes social fulfillment and facilitates professional rise, showing a predisposition of women to consumer dermocosmetics. However, the main perception is that companies need to create ways to leverage this consumption, approaching the dermatologists, intensely publicizing the dermocosmetics, adjusting prices and local production.

Author Biographies

  • Fernando Filardi, Grupo IBMEC Programa de Mestrado em Administração. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro
    Pós-doutor em Administração pela USP, Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo - USP (2006), Mestre em Administração Pública pela Fundação Getulio Vargas - FGV/EBAPE (1999) e graduado em Administração de Empresas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1994). Atualmente atua como Professor e Pesquisador do Programa de Mestrado em Administração do IBMEC, pesquisador da Universidade de São Paulo - FEA ligado ao GPEADE - Grupo de Pesquisa em Administração Avançada e Empreendedorismo listado no diretório de grupos de pesquisa do CNPq
  • José Luiz Trinta, Grupo IBMEC Programa de Mestrado em Administração. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro

    Professor e Pesquisador do Programa de Mestrado em Administração do IBMEC (RJ).

  • Bruna Carvalho, Grupo IBMEC Programa de Mestrado em Administração. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro
    Mestre em Administração de Empresas - IBMEC/RJ

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Published

2016-01-14

Issue

Section

Artigos Científicos