TECHNOLOGY TRANSFER FOR EXPANSION OF INTERNATIONAL BUSINESS OPPORTUNITIES: CASE EUROLLS

Authors

  • Francisco Américo Cassano UNIVERSIDADE PRESBITERIANA MACKENZIE
  • Juliana Ribeiro Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Karina Paiva Galvão Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Fernanda Lebrao Cesar Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Monique Rigo Panazzolo Universidade Presbiteriana Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v9e12016152-179

Keywords:

Internationalization, Technology Transfer, Parent-Subsidiary Relationship.

Abstract

The close correlation between foreign trade and foreign direct investment makes internationalization a need for companies to expand their competitiveness and deal with international competition. Given this current scenario, the intensive use of technology transfer, particularly within parent and subsidiary, becomes an instrument of big business leverage. Thus, the aim of this study was to analyze how technology transfer influenced the process of internationalization of the company Eurolls. The research was descriptive and qualitative, with data treatment based on the content analysis. The results showed that, although the sequential process of Uppsala is an important aspect to obtain knowledge about the local market, this process was not considered by the company, and the technology transfer was of fundamental importance to the direct investment in Brazil.

Author Biographies

  • Francisco Américo Cassano, UNIVERSIDADE PRESBITERIANA MACKENZIE

    Centro de Ciências Sociais e Aplicadas

    Administração - Linha de Formação em Comércio Internacional

  • Juliana Ribeiro, Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Bacharel em Administração com Linha de Formação em Comércio Internacional
  • Karina Paiva Galvão, Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Bacharel em Administração com Linha de Formação em Comércio Internacional
  • Fernanda Lebrao Cesar, Universidade Presbiteriana Mackenzie

    Bacharel em Administração com Linha de Formação em Comércio Internacional

  • Monique Rigo Panazzolo, Universidade Presbiteriana Mackenzie

    Bacharel em Administração com Linha de Formação em Comércio Internacional

References

ARNETT, D. B.; MADHAVARAM, S. Multinational enterprise competition: grounding the eclectic paradigm of foreign production in resource-advantage theory. Journal of Business & Industrial Marketing, v. 27, nº 7, p. 572-581, 2012. Disponível em: http://search.proquest.com/docview/1033821488/fulltextPDF/F6DBC29853624D6BPQ/1?accountid=12217. Acesso em: 29 mai 2015.

ASSAFIM, J. M. de L. A transferência de tecnologia no Brasil. 2ª. ed. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2010.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BRUHN, N. C. P.; CALEGARIO, C. L. L.; PEREIRA, M. C. Investimento Direto Estrangeiro e Transbordamentos no Brasil: Uma Análise da Presença Estrangeira em Balanços Consolidados. Revista de Globalización, Competitividad y Gobernabilidad, v. 9, nº 1, p. 97-117, 2015. Disponível em: http://search.proquest.com/docview/1680764945/fulltextPDF/983CDEC9CDC749D0PQ/36?accountid=12217. Acesso em: 29 mai 2015.

CYRINO, Á.; PENIDO, E. Benefícios, riscos e resultados do processo de internacionalização de empresas brasileiras. In: ALMEIDA, A. (Org.). Internacionalização de empresas brasileiras: perspectivas e riscos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007. p. 79-116.

DUNNING, J. H. Global capitalism, FDI and competitiveness. V. II. Cheltenham: Edward Elgar, 2002.

DUNNING, J. H. Theories and paradigms of international business activity. V. II. Cheltenham: Edward Elgar, 2002a.

EUROLLS S.P.A (EUROLLS). Desenvolvido pela empresa Eurolls S.p.A. Apresenta informações referente aos produtos, serviços, assistência técnica, ramo de atuação, endereço de sua matriz e filiais, bem como o perfil da empresa. Disponível em: . Acesso em: 29 mai 2015.

GALLON, S.; ANTUNES, E. D. Processo de expatriação: um modelo com fases e práticas. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, v. 8, n. 2, p. 54 – 85, 2015.

HEMAIS, C. A.; HILAL, A. O processo de internacionalização da firma segundo a Escola Nórdica. In: ROCHA, A. da (Org.). Internacionalização das empresas brasileiras: estudos de gestão internacional. Rio de Janeiro: Mauad, 2002. p. 15-40.

JOHANSON, J.; VAHLNE, J. The internationalization process of the firm: a model of knowledge development and increasing foreign market commitments. Journal of International Business Studies, v. 8, p. 23-32, 1977. Disponível em: http://www.jstor.org/discover/10.2307/254397?uid=3737664&uid=2134&uid=2&uid=70&uid=4&sid=21100825820381. Acesso em: 29 mai 2015.

KUNDU, N; BHAR, C.; PANDURANGAN, V. Managing Technology Transfer: An Analysis of Intrinsic Factors. South Asian Journal of Management, v. 22, nº 3, p. 69-95, 2015. Disponível em: http://search.proquest.com/docview/1732041523/fulltextPDF/5CAFB454E543490DPQ/6?accountid=12217. Acesso em: 30 nov 2015.

MACLENNAN, M. L. F.; PICCIOLI, M. L. V; YAMASAKI, V. E. I. Aplicação de tipologias de expansão Internacional: classificação das vinte empresas brasileiras mais transnacionalizadas. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, v. 7, n. 1, p. p.56-81, 2014.

MOZZATO, A. R.; GRZYBOVSKI, D. Análise de Conteúdo como Técnica de Análise de Dados Qualitativos no Campo da Administração: Potencial e Desafios. Revista de Administração Contemporânea, v. 15, nº 4, p. 731-747, 2011. Disponível em: http://search.proquest.com/docview/1449594545/fulltextPDF/D72BCDCA588146C4PQ/2?accountid=12217. Acesso em: 30 nov 2015.

OLIVEIRA JUNIOR, M. M.; BOEHE, D.M.; BORINI, F.M. Estratégia e inovação em corporações multinacionais: a transformação das subsidiárias brasileiras. São Paulo: Saraiva, 2009.

PENROSE, E. A teoria do crescimento da firma. São Paulo: Unicamp, 2006.

PRAHALAD, C.K.; KRISHNAN, M.S. A nova era da inovação. São Paulo: Campus, 2008.

RICUPERO, R.; BARRETO, F. M. A importância do investimento direto estrangeiro do Brasil no exterior para o desenvolvimento socioeconômico do país. In: ALMEIDA, A. (Org.). Internacionalização de empresas brasileiras. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007. p. 1-36.

ROTH, K.; MORRISON, A. Implementing global strategy: Characteristics of global subsidiary mandates. Journal of International Business Studies, v. 23, pp. 715-736, 1992.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, P. B. Metodologia de pesquisa. 3. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2006.

VAHLNE, J.; IVARSSON, I. The globalization of Swedish MNEs: Empirical evidence and theoretical explanations. Journal of International Business Studies, v. 45, p. 227-247, 2014. Disponível em: http://search.proquest.com/docview/1508601344/fulltextPDF/10147A95258488CPQ/1?accountid=12217. Acesso em: 30 nov 2015.

VERGARA, S. C. Métodos de pesquisa em administração. 2. Ed. São Paulo: Atlas, 2006.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2016-05-05

Issue

Section

Artigos Científicos