Communication and meaning construction in planned organizational changes: the employee perceptions of a brazilian governmental organization

Authors

  • Tindyua de Moraes Nogueira IAG/PUC-Rio
  • Patricia Amelia Tomei IAG PUC-Rio

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v6e22013175-214

Keywords:

Organizational Change. Organizational Communication. Resistance to Change. Meaning Construction. Organizational Identity.

Abstract

A lot of researchers and managers have been trying to find the factors that affect the success of organizational change processes. One of the most mentioned factors in literature about this theme is the ‘resistance’ to change on the part of some organizational actors, in special the ones belonging to the lower hierarchical levels. How these individuals realize themselves and the other in organizational change processes? How they realize the content and management of the change?  What is the role of communication in a change context? This work aims to contribute to a better understanding about the meaning construction process for individuals and groups in planned organizational changes and its relationship with the communication and behavior aspects presented for them. For this purpose, it was conducted a case study in a Brazilian public organization that was performing an organizational change in the Technology of Information area: implantation of an electronic management system of documents and workflow. The results show that organizational change is sensitive to the relational aspect. Action and human behavior in organizations should be considered as products of communication process and determining factor in the construction of meanings and of individual and collective identities.

Author Biographies

  • Tindyua de Moraes Nogueira, IAG/PUC-Rio

    Possui graduação em Língua Inglesa e respectivas Literaturas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2004) e mestrado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2009). Atualmente é analista em ciência e tecnologia da Comissão Nacional de Energia Nuclear. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Planejamento em Ciência e Tecnologia.

  • Patricia Amelia Tomei, IAG PUC-Rio
    Possui graduação em Administração Pública pela Fundação Getúlio Vargas - RJ (1978), mestrado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1981), doutorado em doutorado sandwich - New School for Social Research (1986) e doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (1988). É professora associada da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro/IAG desde 1979. Foi pesquisadora e professora visitante no exterior da Université Jean Moulin de Lyon (1995),da Ecole des Hautes Etudes Commerciales (HEC) de Montreal (1993), École Superieure des Affaires da Université de Sciences Sociales de Grenoble (1996,1992,1990); da Rissho University de Tóquio (1988), da Florida International University (1994) e da Graduate School of Urban Professions, Department of Management and Human Resources da New School for Social Research (1989). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Empresas, atuando principalmente nos seguintes temas: cultura organizacional, mudança organizacional, recursos humanos, desempenho organizacional. Publicou vários artigos no Brasil e no exterior e os seguintes livros: Cultura Organizacional e Privatização: A Dimensão Humana, com Marcelo L. Braunstein (Makron Books,1993), Inveja nas Organizações , (Makron Books, 1994) , Invidia en las Empresas (McGraw Hill México, 1994), Gestão Participativa (CDRom - CELTEC,1995), Sedução dos Modismos com Adriana Lerner ( Makron Books, 1998;Cultura e Mudança Organizacional; (organização, Editora PUC-Rio,2008);Cultura Empreendedora;com Giuseppe Russo e Carla Bottino (Office Book,2008)

Published

2013-08-30

Issue

Section

Artigos Científicos