AIRLINE TICKETS ON SHARING PLATFORMS

MEASURING PREDICTORS OF PURCHASE INTENTION

Authors

Keywords:

flight tickets, Sharing Economy, socially responsible consumption, technology readiness, price awareness

Abstract

This research was developed to investigate how socially responsible consumption (CSR), technology readiness (PPT) and price awareness (CP) could affect the intention to purchase airline tickets on sharing platforms. With an online survey, the study made use of a quantitative approach. Data were analyzed based on multiple linear regression. The results indicated that the constituent demand of this segment, whose importance has been elucidated in recent years, is most strongly impacted by its degree of acceptability on technological resources (PPT). The findings also indicate that, contradictorily, social and environmental concerns (CSR) reduce purchasing interest, even though the shared economy literature finds it as a model of sustainability. Moreover, while low prices are in practice one of the main promotional arguments used by these organizations, their potential consumers do not form their decisions based on this element (CP). It is prudent to infer, therefore, that this study contributes to elucidate technology as the main competitive resource of these channels, while at the same time questioning the feasibility of situating price as a central element of differentiation.

Author Biographies

  • Adrielly Souza Silva, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

    Mestre em Hotelaria e Turismo pelo Programa de Pós-Graduação em Hotelaria e Turismo (PPHTur) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Foi estagiária de docência na disciplina do Comportamento do Consumidor, vinculada ao curso de Hotelaria da UFPE. Já atuou com monitoria nas disciplinas de Fundamento do Marketing, Marketing Hoteleiro e Projetos Turísticos. Atualmente, é pesquisadora nos grupos de pesquisas Núcleo de Pesquisas em Políticas Públicas de Turismo (NPPTUR), do Centro de Excelência em Turismo da UNB, Grupo de Pesquisa do Comportamento do Consumidor (GPCC) da UFPE e do Grupo e-Tourism, Consumo e Sociedade (eCOS) da UFPE. Graduada no curso de Bacharelado em Turismo da UFPE, período em que atou com PIBIC bolsista (2015-2016) e voluntário (2017). No momento, é Assistente de Pesquisa na Rede Nacional de Qualificação Profissional em Turismo, coordenada pela UnB e financiada pelo MTur.

  • Marconi Freitas da Costa, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
    Professor Adjunto da Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Doutor em Administração pela FEA/USP. Doutor em Administração pelo PROPAD/UFPE. Vice-Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Gestão, Inovação e Consumo - PPGIC (Mestrado Acadêmico) da Universidade Federal de Pernambuco, Campus Caruaru. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração - PROPAD/UFPE e do Programa de Pós-Graduação em Hotelaria e Turismo - PPHTur/UFPE. Foi bolsista Fulbright para o estágio doutoral nos EUA (Julho-2014/Maio-2015), durante esse período foi Visiting Scholar na Questrom School of Business, Boston University e Audit Student na Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology - MIT. Líder do Grupo de Pesquisa do Comportamento do Consumidor (GPCC) cadastrado no Diretório do CNPq. É Editor da CBR - Consumer Behavior Review. É Editor Assistente da RGSA - Revista de Gestão Social e Ambiental.
  • Regina Gabriela Gomes Fialho, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

    Mestre em Gestão de Destinos Turísticos (Tourism Destination Management) pela Breda University of Applied Sciences (BUAS), Holanda. Bacharela em Turismo pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), no Departamento de Hotelaria e Turismo (DHT). Tem experiência nas áreas de marketing, gestão da qualidade, satisfação de clientes e desenvolvimento de projetos. Participa do grupo de pesquisa e-Tourism, Consumo e Sociedade (eCOS) UFPE.

Published

2023-09-25

Issue

Section

Artigos Científicos