STAKEHOLDERS PERCEIVED QUALITY AS A STRATEGY OF SERVICE IMPROVEMENT

Authors

  • Silvana Anita Walter Universidade Regional de Blumenau (FURB).
  • Gérson Tontini Universidade Regional de Blumenau (FURB).
  • Kildo de Albuquerque Andrade Universidade Regional de Blumenau (FURB).
  • Tatiana Marceda Bach Universidade Regional de Blumenau (FURB).

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v7e12014p.3-28

Keywords:

Quality, Services, Third Sector, Stakeholders.

Abstract

The objective of this study was analyzing the strengths and improvement priorities of the services offered by SESC – Roraima, according to the perceived quality of its stakeholders. We conducted a structured descriptive survey with 30 entrepreneurs (presidents of the unions that compose the federation of trade) and 334 employees, all of them users of SESC from Roraima. Using Importance Performance Analysis, the results show that investment priorities should be to improve the parking lot, staff readiness and infrastructure in general. Front desk services and fitness center service are considered as strength by entrepreneurs and employees. The paper presents a list of actions that, if implemented by the searched organization, can improve the perception that stakeholders have about the quality of its services.

Author Biographies

  • Silvana Anita Walter, Universidade Regional de Blumenau (FURB).
    Professora do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Regional de Blumenau (FURB). Doutora em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR).
  • Gérson Tontini, Universidade Regional de Blumenau (FURB).
    Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Regional de Blumenau (FURB). Pós-Doutor em engenharia da produção pela California State University Hayward.
  • Kildo de Albuquerque Andrade, Universidade Regional de Blumenau (FURB).
    Mestre em Administração pela Universidade Regional de Blumenau (FURB).
  • Tatiana Marceda Bach, Universidade Regional de Blumenau (FURB).
    Mestranda em Administração pela Universidade Regional de Blumenau (FURB).

References

BEUREN, I. M. Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

DRUCKER, P. F. Administração de organizações sem fins lucrativos: Princípios e Práticas. 4. ed. São Paulo: Pioneira, 1997.

FADEL, M. A. V.; REGIS FILHO, G. I. Percepção da qualidade em serviços públicos de saúde: um estudo de caso. Revista de Administração Pública, v. 43, n. 1, p. 7-22, jan./fev. 2009.

GANDARA, J. M. G.; BREA, J. A. F.; MANOSSO, F. C. Calidad de la experiencia en los hoteles termales de Galicia, España: Un análisis a través de la reputación online. Estudios y perspectivas em turismo, v. 22, n. 3, p. 492-525, jun., 2013.

GARVER, M. S. Best practices in identifying customer-driven improvement opportunities. Industrial Marketing Management, v. 32, p. 455-466, 2003.

GIANESI, I. G. N.; CORRÊA, H. L. Administração estratégica de serviços: operações para a satisfação do cliente. São Paulo: Atlas, 1994.

GOVENDER, K.; RAMROOP, S. Managing postgraduate research service quality: developing and assessing a conceptual model. South African Journal of Economic and Management Sciences, v. 16, n. 2, p. 154-169, 2013.

HAIR, J.; et al. Análise multivariada de dados. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

HECKERT, C. R.; SILVA, M. T. Qualidade de serviços nas organizações do terceiro setor. Produção, v. 18, n. 2, p. 319-330, mai./ago., 2008.

HONARPOUR, A.; JUSOH, A.; MD NOR, K. Knowledge Management,Total Quality Management and Innovation: A New Look. Journal of Technology Management & Innovation, v.7, n.3, p. 22-31, out., 2012.

JOHNSTON, R.; CLARK, G. Administração de operações de serviço. São Paulo: Atlas, 2002.

LAS CASAS, A. L. Marketing de Serviços. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2000.

LOVELOCK, C.; WRIGHT, L. Serviços: marketing e gestão. São Paulo, Editora Saraiva, 2001.

MALHOTRA, N. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.

MANZIONE, S. Marketing para o terceiro setor. São Paulo: Novatec, 2006.

MARTILLA, J. A.; JAMES, J. C. Importance-performance analysis. Journal of Marketing, n. 9, p. 41-77, 1977.

MATO, C. de M.; VEIGA, R. T. Avaliação da qualidade percebida de serviços: um estudo em uma organização não-governamental. Caderno de Pesquisas em Administração, v. 7, n. 3, jul./set., 2000.

MATZLER, K.; BAILOM, F.; HINTERHUBER, H. H.; RENZI, B.; PICHLER, J. The asymmetric relationship between attribute-level performance and overall customer satisfaction: a reconsideration of the importance-performance analysis. Industrial Marketing Management. v. 33, p. 271-277, 2004.

MOHAMMAD, A. A. S.; ALHAMADANI, S. Y. M. Service Quality Perspectives and Customer Satisfaction in Commercial Banks Working in Jordan. Euro Journals Publishing, v. 14, p. 60-72, 2011.

MOREIRA, D. A. Administração da produção e operações. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

PLSEK, P. E. Creativity, innovation and quality. Milwaukee, Wisconsin: ASQC Quality Press, 1997.

RITCHIE, R. J. B; SWAMI, S.; WEINBERG, C. B. A brand new world for nonprofits. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, v. 4, n. 1, p. 26-42, 1999.

TE’ENI, D.; YOUNG, D. R. The changing role of nonprofits in the network economy. Nonprofi tand Voluntary Sector Quarterly, v. 32, n. 3, p. 397-414, 2003.

TONTINI, G.; SILVEIRA, A. Identification of critical attributes of success in products and services: an alternative to importance-performance analysis. In: BUSINESS ASSOCIATION OF LATIN AMERICAN STUDIES, Madrid. Proceedings... Madrid: BALAS, 2005.

TONTINI, G.; SILVEIRA, A. Identification of satisfaction attributes using competitive analysis of the improvement gap. International Journal of Operations e Production Management, v. 27, p. 482-500, 2007.

TSCHOHL, J.; FRANZMEIER, S. A satisfação do cliente. Traduzido por Anna Terzi Giova, São Paulo: Makron Books, 1996.

VALENCIA, M. E.; GUERRERO, A. M. El marco conceptual relacionado con la calidad: una torre de Babel. Cuadernos de Administración, v. 29, n. 50, p. 207-216, jul./dez., 2013.

VERMA, R.; Mc LAUGHLIN, C.; JOHNSTON, R.; YOUNGDAHL, W. Operations management in not-for-profit, public and government services: charting a new research frontier. Journal of Operations Management, v. 23, p. 117-123, 2005.

WALTER, S. A. Antecedentes da satisfação e da lealdade de alunos de uma instituição de ensino superior. 2006. 167 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Programa de Pós-Graduação em Administração, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2006.

WARWAR, M. C. A Influência da satisfação na fidelidade do cliente no mercado de telecomunicações. 2006. 94p. Dissertação (Mestrado Profissionalizante em Administração) - Programa de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração e Economia, Faculdade de Economia e finanças IBMEC, Rio de Janeiro, RJ, 2006.

ZANCHETT, R. Serviços logísticos: influência dos diferentes atributos de qualidade na satisfação e na lealdade dos clientes. 2009. 113f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Programa de Pós-Graduação em Administração, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2009.

ZEITHAML, V. A.; PARASURAMAN, A.; BERRY, L. L. Delivering Quality Service. The Free Press, New York, 1990.

Published

2014-04-22

Issue

Section

Artigos Científicos