STRATEGIES AND COMPETITIVE CHALLENGES IN THE WINE CHAIN IN THE STATE OF PARANÁ

Authors

  • Helen Caroline da Cunha Beque Universidade Estadual de Maringá
  • Cleiciele Albuquerque Augusto Universidade Estadual de Maringá (UEM)

DOI:

https://doi.org/10.59306/reen.v15e2202291-116

Keywords:

strategy, table wine, competitive forces, generic strategies

Abstract

The purpose of this article is to understand how the competitive dynamics of table wine wineries in the state of Paraná occur. To this end, a qualitative research was carried out through semi-structured interviews with representatives of wineries and associations of viticulture in Paraná. From the results obtained, it was found that there is a high threat from new entrants and substitute products, while the threat from competitors is low, and the bargaining power of customers and suppliers is different, depending on the characteristics of each winery. The generic strategy used by the companies interviewed, according to the interviewees, is differentiation, and the challenges faced by wineries are linked to the relationship with suppliers, customer loyalty and threats to the maintenance of the vineyards. As a conclusion, it was found that the competitive dynamics of this sector is complex, composed of a respectful competition environment and with different challenges in a market that continues to expand.

Author Biographies

  • Helen Caroline da Cunha Beque, Universidade Estadual de Maringá
    Graduada em Administração pela Universidade Estadual de Maringá (UEM)
  • Cleiciele Albuquerque Augusto, Universidade Estadual de Maringá (UEM)
    Professora Adjunta do Departamento de Administração e do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Atua nas área de Estratégia Organizacional e Gestão de Pessoas.

References

REFERÊNCIAS

ASSOCIAÇÃO DOS VITIVINICULTORES DO ESTADO DO PARANÁ (VINOPAR). Relatório Preliminar da Vitivinicultura Paranaense. Disponível em: <http://vinopar.com.br/wp-content/uploads/2020/03/DadosVinopar2019.pdf> Acesso em: 25 set. 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARNEY, J. B.; HESTERLY, W. S.; Administração estratégica e vantagem competitiva / tradução Monica Rosemberg;— São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2016.

BERNIER, et al. Enoturismo na região metropolitana de Curitiba: realidades e desafios de um novo território do vinho. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural. v.18. n. 1. Enero-Marzo 2020.

DE CARVALHO, D. S.; ZDANOWICZ, J. E. O uso de estratégias genéricas para obtenção de vantagens competitivas em empresa de materiais de construção no município de Parobé - RS. Revista de Administração de Empresas Eletrônica - RAEE, Taquara, ano 2017, ed. 6, p. 28-48, 2017. Disponível em: http://seer.faccat.br/index.php/administracao/article/view/521. Acesso em: 19 fev. 2021.

GONÇALVES, et al. Formulação de estratégia competitiva utilizando o modelo das forças de Porter: o caso de uma empresa no ramo de bebidas. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 4, n. 4, p. 1521-1535, jul./set. 2018. Disponível em: <https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/194.> Acesso em: 19 fev. 2021.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2016.

MANGINI, E. R.; URDAN, A. T.; CONEJERO, M. A. Desenvolvimento e Aplicação de Plano de Marketing em Empresa Vinícola. Caderno Profissional de Marketing UNIMEP, Piracicaba, v. 7, n. 1, p. 38-59, jan-mar/2019. Disponível em: <https://www.cadernomarketingunimep.com.br/ojs/index.php/cadprofmkt/article/view/99.> Acesso em: 19 fev. 2021.

MENDES et al. As forças genéricas e a competitividade como estratégia para pocisionamento de mercado. Revista de Administração e Contabilidade - RAC, [S.l.], v. 4, n. 8, p. 209-226, jan. 2018. ISSN 2358-1948. Disponível em: <http://www.revistasfap.com/ojs3/index.php/rac/article/view/161>. Acesso em: 01 mar. 2021.

MERCADO de vinhos cresceu 31% em 2020. Ideal Consulting, São Paulo, 2021. Disponível em: <https://idealbi.com.br/mercado-de-vinhos-cresceu-31-em-2020/>. Acesso em: 18 fev. 2021.

MORAES, et al. Posicionamento estratégico: estudo de caso das cinco forças competitivas de porter aplicado na limp bem distribuidora. Revista de Administração e Contabilidade –

RAC, [S.l.], v. 4, n. 7, jun. 2017. ISSN 2358-1948. Disponível em: <http://www.revistasfap.com/ojs3/index.php/rac/article/view/46>. Acesso em: 15 ago. 2020.

PARANÁ, Secretaria da Agricultura e do Abastecimento. Programa vai revitalizar a produção de uvas no Paraná. 2019. Disponível em <http://www.agricultura.pr.gov.br/Noticia/Programa-vai-revitalizar-producao-de-uvas-no-Parana#> . Acesso em: 08 mar. 2021.

PARANÁ, Assembleia Legislativa do Estado do Paraná. Lei 20.241, publicada no Diário Oficial nº. 10709, de 18 de Junho de 2020. Disponível em: <http://portal.assembleia.pr.leg.br/modules/mod_legislativo_arquivo/mod_legislativo_arquivo.php?leiCod=52283&tipo=L&tplei=0> Acesso em: 09 mar. 2021.

PAZ, F. J.; RUBIN, H. B.; KIPPER, L. M. Indicadores de desempenho no modelo de gestão BSC: uma investigação nas vinícolas da região da campanha gaúcha. Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas, [S.l.], v. 13, n. 2, p. 276, jun. 2018. ISSN 1984-2430. Disponível em: <https://revista.feb.unesp.br/index.php/gepros/article/view/1882/847>. Acesso em: 29 set. 2020. doi:https://doi.org/10.15675/gepros.v13i2.1882.

PORTER, M. Estratégia competitiva: técnicas para análise de indústrias e da

concorrência. 5. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1991.

PORTER, M. Vantagem competitiva: criando e sustentando um desempenho superior. 4. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1992.

ROMANI-DIAS, M.; BARBOSA, A. S. Em busca de novos modelos teóricos que contribuam

para a compreensão de vantagens competitivas. Revista da Universidade Ibirapuera, São Paulo, n. 14, p. 32-39, Jul/Dez 2017. Disponível em: <http://seer.unib.br/index.php/rev/article/view/116>. Acesso em: 1 mar. 2021.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. / trad. Daniel Grassi. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2023-04-05

Issue

Section

Artigos Científicos