INTEGRATED COMMUNICATION IN PORT OF ITAQUI: FROM INFORMATION TO GENERATION OF VALUE FOR BUSINESS

Authors

  • Deborah de Castro e Lima Baesse
  • Raul Lamarca Fortes Braga Portela e Silva
  • Seane Alves Melo

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v14eI2021209-230

Keywords:

Integrated communication, User experience, Brand.

Abstract

In this report, we present the process of diagnosis and strategic review of the communication of Empresa Maranhense de Administração Portuária - EMAP, the managing authority of Port of Itaqui. The case started with the problem situation diagnosis: organizational communication was not at the service of the port ecosystem, being limited to the internal public of the port authority and external advertising. After implementing new channels, redesigning content, and reengineering existing media, we repositioned organizational communication in the port, aligning it with the company's business, integrating with the port ecosystem, and focusing on the experiences of carefully mapped and structured stakeholders.

Author Biographies

  • Deborah de Castro e Lima Baesse

    Gerente de Comunicação do Porto do Itaqui

    Doutora

  • Raul Lamarca Fortes Braga Portela e Silva

    Analista de Comunicação do Porto do Itaqui

    Especialista em Gestão Empresarial pela FGV

  • Seane Alves Melo

    Analista de Comunicação na Empresa Maranhense de Administração Portuária (EMAP)]

    Doutoranda em Comunicação pela UFF

References

BUENO, Wilson da Costa. Comunicação empresarial: teoria e prática. Barueri: Manole, 2003.

CARRASCOSA, J.L. Comunicacción, una comunicación eficaz para el éxito de los negócios. Madrid: CDN, 1992.

EMAP. Ferry-boat. Site do Porto do Itaqui. Disponível em: https://www.portodoitaqui.ma.gov.br/ferryboat/servicos. Acesso em 27 set. 2020.

EMAP. Imprensa. Site do Porto do Itaqui. Disponível em: https://www.portodoitaqui.ma.gov.br/imprensa/noticia/governo-do-ma-anunciaresultados-do-itaqui-e-inicio-de-obras. Acesso em 27 set. 2020.

EMAP. Missão-visão-valores. Site do Porto do Itaqui. Disponível em: https://www.portodoitaqui.ma.gov.br/emap/missao-visao-valores. Acesso em 27 set. 2020.

KUNSCH, Margarida M. K. Planejamento de relações públicas na comunicação integrada. São Paulo: Summus, 2003.

KUNSCH, Margarida M. K. Relações Públicas e Modernidade: novos paradigmas na comunicação organizacional. São Paulo: Summus, 1997, v.56.

LUPETTI, M. Gestão Estratégica da Comunicação Mercadológica. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

NORMAN, D.; NIELSEN, J. The Definition of User Experience (UX). Site Nielsen Norman Group. Disponível em: www.nngroup.com/articles/definition-user-experience/. Acesso em 27 set. 2020.

OLIVEIRA, I., HENRIQUES, M.; LIMA, F. Um modelo analítico das práticas discursivas no contexto das organizações: proposta metodológica em construção. In: Anais do XXVIII Encontro Anual da Compós, Porto Alegre, 2019.

REGO, F. G. T. do. Tratado de Comunicação Organizacional e Política. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.

REGO, F. G. T. do. Comunicação Empresarial, Comunicação Institucional: conceitos, estratégias, sistemas, estruturas, planejamento e técnicas. São Paulo: Summus, 1986. V. 11, 5ª Ed.

SILVA, D. Dinâmicas da desmobilização: a criação de entraves aos processos de formação e movimentação

Published

2021-05-27