A dialogical relationship between the literary and music-theatrical universe in Cordel's work “Fogo Encantado”

Authors

  • Maria Beatriz Licursi Universidade Federal do Rio de Janeiro -Brasil. http://orcid.org/0000-0002-0416-9351
  • Levi Fernandes Leonido Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro CITAR - Universidade Católica Portuguesa
  • Elsa Maria Morgado Universidade Católica Portuguesa, Faculdade de Filosofia e Ciências Sociais, Centro de Estudos Filosóficos e Humanísticos; Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro; Instituto Politécnico de Bragança, Portugal. http://orcid.org/0000-0002-3653-7876

DOI:

https://doi.org/10.19177/rcc.v15e22020317-327

Keywords:

Cultura popular. Género textual. Arte verbal. Literatura de Cordel

Abstract

Historically considered a Portuguese heritage, the cordel literature, deeply embedded in the life of the northeastern man, today is a cultural tradition so strong and entrenched that marks its identity, indelibly. This article is a comparative dialogical study of the Cordel in Brazil and the Cordel of Portugal and their influence on artistic movements. The research subject is Brazilian culture and the cordelista group Cordel do Fogo Encantado, with a reflection on the adaptation of the popular culture of our country in favor of progressive culture and the aesthetics of orality as an experience of theatricality combined with musicality shaped by/to this theatrical experience.

Author Biographies

  • Maria Beatriz Licursi, Universidade Federal do Rio de Janeiro -Brasil.

    Professora da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutora em Ciências da Educação pela Escola de Ciências Humanas e Sociais (ECHS) da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD) com foco nas áreas de Psicologia, Letras, Artes e Educação. Mestrado em Música pelo Programa de Pós-Graduação da Escola de Música da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGM-UFRJ) na área de concentração - Piano. Pós-graduação (lato sensu) Especialização em Neurociências Aplicadas a Aprendizagem pelo Instituto de Psiquiatria da Universidade Federal do Rio de Janeiro (IPUB / UFRJ). Bacharelado em Música (Piano) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora Adjunta da Escola de Música da Universidade Federal do Rio de Janeiro da disciplina Percepção Musical. Dedica-se aos estudos nas áreas de Psicologia da Música, Percepção Musical e Neurociências com ênfase na Educação e Performance Musical.

  • Levi Fernandes Leonido, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro CITAR - Universidade Católica Portuguesa

    Professor Auxiliar da Escola das Ciências Humanas e Sociais da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. É Mestre e Doutor em Educação pela Universidade de Salamanca. Desenvolveu estudos de Pós-doutoramento na Universidade de Coimbra (2009-11) e na Universidade de Santiago de Compostela (2007). Membro do CITAR (Centro de Investigação em Ciência e Tecnologias da Artes da Universidade Católica Portuguesa. Diretor da Revista Europeia de Estudos Artísticos (European Review of Artistic Studies). Tem desenvolvido uma regular atividade investigativa no domínio da Artes e Educação com especial enfoque na criação / direção artística e na orientação de trabalhos de investigação avançada (mestrado, doutoramento e pós-doutoramento).

  • Elsa Maria Morgado, Universidade Católica Portuguesa, Faculdade de Filosofia e Ciências Sociais, Centro de Estudos Filosóficos e Humanísticos; Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro; Instituto Politécnico de Bragança, Portugal.

    Investigadora Auxiliar Convidada do Centro de Estudos Filosóficos e Humanísticos da Universidade Católica – Braga; Investigadora de pós-Doutoramento na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. É Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro; Mestre em Biologia e Geologia (para o ensino); Especializada em Educação Especial (domínio Cognitivo e Motor) e Licenciada em Biologia e Geologia (ensino de). Tem desenvolvido uma regular atividade e investigativa no domínio das Ciências da Educação; Educação Especial; Supervisão Pedagógica e Estágio de Inserção Profissional.

Published

2020-12-18

Issue

Section

Articles