Educational crisis policy: cause or effect of worldwide authoritarianism and plutocractic rationality?

Authors

  • Sandro Luiz Bazzanella Universidade do Contestado
  • Camila Leonardo Nandi Albuquerque Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)
  • Luiz Eduardo Cani Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.19177/rcc.v14e22019161-181

Keywords:

Education, Thought, University, Subjectivation, Plutocracy, Exception.

Abstract

This article aims to promote the debate around the plutocratic strategies of commercialization of one of the fundamental public goods for the autonomous constitution of citizens and cultures, peoples and countries, education. But the logic of precariousness of education, if not of the commodification of education, characteristics of despotic, authoritarian governments at the service of the global financialized plutocracy implies the strategy of annihilation of the power of constitutive thinking of singularities committed to human rights, to the dignity of life. in its entirety and, especially with the defense of the public space, the common good, primordial conditions in the shaping of societies, and of a sufficiently humane and responsible world with future generations. The article suggests that it is an untransferable condition in a context of financial capital accumulation, controlled by the national and global plutocracy, promoter of the crisis as a determining technique of the forms of government, under the prerogative of a rule of law, operationalized by the permanent state of exception. the power of thought that historically found itself accepted and developed within the universities. Particularly in the circumstances of Brazilian society constituted under the ethos of slavery, public universities are constituted as locus par excellence of constitution of reflections, analyzes and questions that enable us to take ourselves as an object, understanding the limits, but especially the civilizing potentialities at our disposal.

Author Biographies

  • Sandro Luiz Bazzanella, Universidade do Contestado
    Possui graduação em Filosofia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Dom Bosco (1989). Mestrado em Educação e Cultura pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2003) e, doutorado em Interdisciplinar em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010). Atualmente é professor titular de filosofia da Universidade do Contestado na graduação no Programa de Mestrado em Desenvolvimento Regional. Tem experiência na área de filosofia política conemporânea dialogando com autores como Nietzsche e Agamben e, atuando nas seguintes áreas temáticas: História da filosofia, filosofia da história, filosofia política e ética, técnica, Estado e biopolítica. Foi coordenador do Programa de Mestrado em Desenvolvimento Regional da Universidade do Contestado no biênio 2014/2015 e é Editor-Chefe da Revista Profanações.
  • Camila Leonardo Nandi Albuquerque, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)
    Mestre em Desenvolvimento Regional (UNC), Mestranda em Direito no Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC) - Taxista PROSUC/CAPES, Bacharel em Direito (UNISUL). E-mail: [email protected]
  • Luiz Eduardo Cani, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
    Graduado em Direito pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2013), especialista em Direito Penal e Criminologia pelo Instituto de Criminologia e Política Criminal (2015), mestre em Desenvolvimento Regional pela Universidade do Contestado (2019) e doutorando em Ciências Criminais na Escola de Direito da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2019-2022), bolsista da CAPES. Advogado e Professor.

Published

2019-12-10

Issue

Section

Dossiê: Política da crise: as universidades e a crise do pensamento