Theorem and the science of strangeness

Authors

  • João Barreto da Fonseca Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)
  • José Elenito Teixeira Morais Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

DOI:

https://doi.org/10.19177/rcc.v13e1201871-83

Keywords:

Foreign, Lifestyle, Bourgeoisie, Habit

Abstract

Pier Paolo Pasolini believed that cinema was such a revolutionary art that it could illuminate the dark historical moments, unite ethics and aesthetics in the creation of a new kind of science that could free man from his tragic oppressions and, demolish the buildings of oppressive systems. In Theorem, in the residence of the aristocratic elite of Milan, Italy, the writer inserts his Horse of Troy: the foreigner. But before generating death and destruction, Pasolini is interested in the demolition of habits and memories, in the intention to trace new paths, other compositions, forcing the perception to the total loss of “efficiency”, disallowing clichés, throwing their characters into a universe of a brutal novelty. As a critic of modernity, in Theorem, book and film released in 1968, Pasolini sees no more novelty in the vanguards and points to destruction as a path.

Author Biographies

  • João Barreto da Fonseca, Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)
    Pós-doutor em Educação (UERJ), com trabalho na área de audiovisualidades; doutor em Comunicação e Cultura (UFRJ), na linha de Tecnologias e Estéticas da Comunicação; mestre em Estudos Literários (Ufes). Graduado em Jornalismo (Ufes).
  • José Elenito Teixeira Morais, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)
    Doutorando em Estudos de Linguagens no Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG); mestre em Teoria Literária e Crítica da Cultura e graduado em Psicologia pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). Bacharel em Teologia pelo Centro Universitário Metodista Izabela Hendrix.

Published

2018-06-29

Issue

Section

Dossiê: “1968. Uma anamnese” - Organização: Artur de Vargas Giorgi (UNISUL)