Writing in the "zero degree" with the light. On Barthes' semiology of photography

Authors

  • Leda Tenório da Motta Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Rodrigo Fontanari Universidade de Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.19177/rcc.v12e1201787-94

Keywords:

Semiology, Zero degree, Neuter, Photography, Roland Barthes

Abstract

This article aims to present the suis generis Barthes’ semiology of photography. It seems to be based on the same zero degree scripture prerogatives. This is to define the exceptional character of aesthetics in Barthes, which sustains an ethics under the same responsibility for “moral of the form”, claimed by semiotician to any language.

Author Biographies

  • Leda Tenório da Motta, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
    Pesquisador do CNPq nível 1, Doutor em Semiologia Literária pela Universidade de Paris VII – Denis Diderot.  Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP).
  • Rodrigo Fontanari, Universidade de Sorocaba
    Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura

Published

2017-06-30

Issue

Section

Articles