Curatorial notions of the exhibition Sound Art Occupation performed by Franz Manata and Saulo Laudares in Castelinho do Flamengo

Authors

  • José Maurício Saldanha Alvarez Universidade Federal Fluminense. Professor Associado I. Centro de Estudos Gerais, Instituto de Artes e Comunicação Social.
  • Priscilla Porto Nascimento Fasani

DOI:

https://doi.org/10.19177/rcc.v11e1201669-83

Keywords:

Brazilian Contemporary Art, Relational Art, Trusteeship

Abstract

Aiming to think about the curatorial process of the Exhibition Sound Art Occupation, performed by Franz Manata and Saulo Laudares in Castelinho do Flamengo, in 2015, we perform one brief genealogy from trusteship history. The Manata’s and Laudares untimeliness art work refers to the invisibility of the work itself, through its immateriality, gives visibility to the contemporary problematic of time management and the liquidity of affective meetings.

Author Biographies

  • José Maurício Saldanha Alvarez, Universidade Federal Fluminense. Professor Associado I. Centro de Estudos Gerais, Instituto de Artes e Comunicação Social.
    É doutor em História pela Universidade Federal Fluminense (2000). Tem experiência na área de História e Artes, atuando nos seguintes temas: artes, espaço, território, arquitetura, cidade, lazer, exclusão, controle social; midia impressa, rádio, investigações em midiologia e marketing cultural; fotografia ambiente, paisagem, natureza; circulação, território, festas e celebrações, urbanismo, poder, conflito, fiscalidade; imaginário, cinema, imagem, circularidade cultural e colonização-descolonização, escravismo, mandonismo; história das guerras e conflitos, história marítima. História do Jornalismo. Jornalismo no século XIX, Sermão como mídia; formas de comunicação social na América portuguesa.Estudos sobre Orientalismo. É autor de romances, ensaios e de vídeo-arte. Professor Associado I da UFF.
  • Priscilla Porto Nascimento Fasani
    Doutoranda em Cultura e Sociedade, no Instituto de Humanidades Professor Milton Santos (IHAC) da Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Published

2016-07-13

Issue

Section

Dossier: Immaterial Archive