The poetics of catastrophe in the work of Rosângela Rennó: between real and imaginary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19177/rcc.v11e1201657-68

Keywords:

Catastrophe, Tragic, Aesthetics, Rosângela Rennó, Photography

Abstract

From a dialogue with Annie Le Brun, author on the contemporary imagery of catastrophe, we search to understand how its spectacularization ends up trivializing the real catastrophe images. There where we can imagine that there is no contemplation at all, we turn our attention to the smallest; for what is poetic in the catastrophe and approaches the tragic as in Nietzsche. In this sense, we find in the work of Rosângela Rennó a poetics of the catastrophe we can observe in the analysis of some of her works.

Author Biography

  • Gabriela Pereira de Freitas, Universidade de Brasília

    Gabriela Freitas é professora adjunta da Universidade de Brasília, com participação no grupo de pesquisa vinculado ao CNPq ComVersações do programa de pós-graduação da Faculdade de Comunicação (UnB). Tem experiência na área de Programação Visual para gráfica e web e Artes Visuais, com ênfase em Design e Fotografia, atuando principalmente nos seguintes temas: estética, artemídia, novas mídias, fotografia e design. Possui doutorado em Comunicação pela Universidade de Brasília (2014) com período de doutoramento sanduíche na Université Sorbonne (Paris - IV), em Paris. Dentre suas publicações mais recentes, se destacam  o artigo “Oscilação da Imagem e Transcinema: Manifestações Estéticas da Artemídia Brasileira Contemporânea a Partir da Noção de Fluxo em Heráclito” na Revista Portuguesa de Filosofia (2013) e “Um diálogo entre Flusser e Heidegger: o ser no universo das imagens técnicas”, na revista Flusser Studies (2014).

     

Published

2016-07-13

Issue

Section

Dossier: Immaterial Archive