The politics of “rosto Severino” in O homem que virou suco, by João Batista de Andrade

Authors

  • Alessandra Soares Brandão
  • Júlio César Alves da Luz

DOI:

https://doi.org/10.19177/rcc.v10e22015243-255

Keywords:

Face, Stereotype, Brazilian cinema, Migrant

Abstract

This paper aims to analyze João Batista de Andrade’s O Homem que virou suco (1979) from a political perspective that seeks to problematize the crystalized stereotypical image of the migrant from the Northeast of Brazil as historically stigmatized in our audiovisual culture. The focus is on the politics of the face as a means to empower the image of the migrant and potencialize their otherwise victimizing portrayal.

Author Biographies

  • Alessandra Soares Brandão
    Doutora em Letras pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem da Universidade do Sul de Santa Catarina.
  • Júlio César Alves da Luz
    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem da Universidade do Sul de Santa Catarina.

Published

2015-12-17

Issue

Section

Dossier: A Network of cultures: literature, media, affects