Discourse in life and discourse on the art of acting: contribution of Vygotski and the Bakhtin circle for the analysis of the theater practice.

Authors

  • Andrea Vieira Zanella
  • Graziele Aline Zonta
  • Kátia Maheirie

DOI:

https://doi.org/10.19177/rcc.v8e1201327-38

Keywords:

Theater, Bakhtin circle, Vygotski

Abstract

This study analyses the practice of theater acting since the theoretical considerations found in texts of Vygotski and the Bakhtin circle. In this perspective, art is conceived as a social form of relationship between the author and the viewer fixed in a work of art, in a certain time/space. In the art of acting, the actor assumes an exotopic position in relation to the character, approaching and distancing him to define its aesthetic boundaries.

Author Biographies

  • Andrea Vieira Zanella
    Doutora em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e pós-doutora pela Università Degli Studi di Roma La Sapienza, é docente do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina.
  • Graziele Aline Zonta
    Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina, psicóloga na Pró-Reitoria de Assuntos Estudantis da Universidade Federal do Paraná.
  • Kátia Maheirie
    Doutora em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e pós-doutoranda em Educação pela UNICAMP, é docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina.

Published

2013-07-22

Issue

Section

Articles