The effects of Therapeutic Touch on premenstrual syndrome

Authors

  • Thaíz de Sant'Anna Ramalho Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo
  • Léia Fortes Salles Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo
  • Maria Julia Paes da Silva Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.19177/cntc.v3e4201433-41

Keywords:

Nursing, Complementary Therapies, Therapeutic Touch, Premenstrual Syndrome

Abstract

The study aimed to verify the effectiveness of Therapeutic Touch (TT or Krieger-Kunz Method) on the symptoms of premenstrual syndrome (PMS) that affects many women. It was a pilot study and the sample was composed of twenty nursing students from USP who met the inclusion criteria of the project and underwent a weekly session of TT for three months. The researchers conducted an analysis with the paired t-test related to the variables that corresponded to the symptoms of the Blatt and Kupperman Index, and they were collected before and after the interventions with the complementary therapy. The result found was p=0,000; this indicates a significant difference before and after the intervention, and it demonstrates the effectiveness of TT in reducing the symptoms of PMS with significant changes between the zero time and the final moment. The intervention with Therapeutic Touch provided relief on premenstrual syndrome in this study.

Author Biographies

  • Thaíz de Sant'Anna Ramalho, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo
    Bacharel em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da USP (2010), com experiência em urgências e emergências pediátricas e práticas alternativas e complementares em saúde. Especialista em Gestão de Saúde pelo Centro Universitário SENAC (2013). Integrante do grupo de estudos em práticas alternativas e complementares de saúde, cadastrado no CNPq.
  • Léia Fortes Salles, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo
    Enfermeira especialista em Iridologia e Irisdiagnose e em terapia Floral. Doutora em Ciências da Saúde pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo. Possui especialização em Educação Profissional (2004) pela Escola de Enfermagem da USP. Estágio na Escola de Enfermagem da Universidade de Barcelona. Tem experiência na área de enfermagem, com ênfase em saúde do adulto, educação profissional, prevenção e terapias complementares na saúde. Integrante do grupo de estudos em práticas alternativas/complementares de saúde, cadastrado no CNPq.
  • Maria Julia Paes da Silva, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo
    Bacharel em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da USP (1979), mestrado em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da USP (1989), e doutorado pela Escola de Enfermagem da USP (1993). Atualmente é professora titular da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de enfermagem, com ênfase em enfermagem médico-cirúrgica, atuando principalmente nos seguintes temas: comunicação, humanização, não-verbal e práticas complementares em saúde. Líder do grupo de estudos em práticas alternativas/complementares de saúde, cadastrado no CNPq.

Published

2014-06-06

Issue

Section

Original Articles