ENGAGEMENT AT WORK AND MULTILEVEL MARKETING:

A STUDY WITH ENTREPRENEURS IN BELÉM DO PARÁ, PARÁ STATE, BRAZIL

Authors

Keywords:

gestão da força de vendas, marketing de rede, comportamento organizacional, empreendedor, equipes de trabalho

Abstract

This research aimed to analyze the characteristics of engagement at work by female entrepreneurs who work in multilevel marketing in the city of Belém do Pará, Pará State, Brazil. Therefore, an exploratory and descriptive survey was carried out with non-probabilistic sampling by judgment comprising fifty-seven female entrepreneurs who agreed to participate in the study. Data were obtained by the Utrech Work Engagement Scale (UWES-17) and treated with statistical techniques in the form of frequency distribution and percentage calculations. Results showed high engagement at work with a predominance of vigor and dedication over absorption, presenting 73% of the sample highly engaged, 13% with intermediate engagement, and 14% disengaged. Conclusions indicate that companies and distributors have used adequate strategies to balance demands and resources, enabling engagement in the sales force job.

Keywords: Entrepreneur. Network marketing. Organizational behavior. Sales force management. Work teams.

 

Author Biographies

  • Adrielly do Socorro Farias Reis, Universidade Federal do Pará

    Administradora pela Universidade Federal do Pará tem experiência na área de marketing e vendas

  • Anderson Rodrigo Pinto Colares, Universidade Federal do Pará

    Administrador, graduado em administração pela Universidade Federal do Pará

  • Carlos André Corrêa de Mattos, Universidade Federal do Pará
    Doutor em Ciências Agrárias (2012) pela Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA) e Mestre em Gestão e Desenvolvimento Regional (2008) pela Universidade de Taubaté (Unitau). Cursou MBA em Gestão Empresarial (2004) e Gerenciamento de Projetos (2005) pela Fundação Getúlio Vargas (FGV). Bacharel em Administração (2002) pela Universidade da Amazônia (Unama), na trajetória profissional atuou em organizações públicas e privadas. Dentre as áreas de concentração, destacam-se: Marketing, Gestão Estratégica, Organizações Públicas, Competitividade, Agronegócio e Organização Industrial. Atualmente é professor permanente do Programa de Mestrado Profissional em Gestão Pública do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA) e da Faculdade de Administração (FAAD) da Universidade Federal do Pará (UFPa)
  • Cristiano Descovi Schimith, Universidade Federal do Pará

    Professor Dr. Cristiano Descovi Schimith é formado em Administração com Habilitação em Comércio Exterior pela Universidade Regional Integrada, Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria e Doutor em Engenharia de Produção e Sistemas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Atualmente alocado como Professor da Universidade Federal do Pará (UFPA), atuando nas disciplinas de empreendedorismo e Matemática Financeira. Coordena o grupo de pesquisa Laboratório de Apoio a Decisão e Gestão LADG. Com as linhas de pesquisa em Governança e Sustentabilidade e Abordagem Multi-criterial de Apoio a Decisão.

Published

2023-10-03

How to Cite

ENGAGEMENT AT WORK AND MULTILEVEL MARKETING: : A STUDY WITH ENTREPRENEURS IN BELÉM DO PARÁ, PARÁ STATE, BRAZIL. (2023). Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, 17(4), 20-39. https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/rica/article/view/18433