Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts

Authors

  • Maria Margarete Fernandes de Sousa
  • Flávia Cristina Candido de Oliveira

Keywords:

School narrative, Temporal discourse markers, Pronouns

Abstract

The objective of this article is to analyze textual productions of sixth grade students from a Brazilian elementary school, verifying how they apply the categories of temporal discourse markers – adverbs and subordinating conjunctions – and of pronouns in the folk tale. The theories of Adam (2008) and Bronckart (2007) are the basis of this study, in which the latter complements the first one. The methodology used in the study is based on Schneuwly's and Dolz's proposal (2004). We could conclude with this research that the two categories and the guidance given by the teacher for the texts production in the classroom collaborate for the narrative text construction.

Author Biographies

  • Maria Margarete Fernandes de Sousa
    Dra. em Linguística Aplicada (UFPE). Professora Associada I do Programa de Pós-Graduação em Linguística do Departamento de Letras Vernáculas/UFC. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Estudos do Texto e do Discurso/ PROTEXTO (UFC). Coordenadora do Grupo de Estudo Gêneros Textuais: perspectivas teóricas e metodológicas/GETEME/PROTEXTO.
  • Flávia Cristina Candido de Oliveira
    Dra. em Linguística Aplicada (UFPE). Professora Associada I do Programa de Pós-Graduação em Linguística do Departamento de Letras Vernáculas/UFC. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Estudos do Texto e do Discurso/ PROTEXTO (UFC). Coordenadora do Grupo de Estudo Gêneros Textuais: perspectivas teóricas e metodológicas/GETEME/PROTEXTO.

Issue

Section

Research article