SATISFAÇÃO NO TRABALHO: PERCEPÇÕES E EXPECTATIVAS COM OS FATORES MOTIVACIONAIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v14e22021195-216

Keywords:

Satisfação, Motivação, Insatisfação, Setor Público, Setor Privado.

Abstract

O objetivo do estudo foi identificar os fatores motivacionais percebidos e as expectativas de diferentes profissionais do setor público e privado. Foi utilizado a Teoria Herzberg e Vroom. O estudo foi delineado em uma pesquisa quantitativa, descritiva, um survey. O estudo mostrou que os profissionais de administração/marketing apresentaram percepção significativa em relação aos fatores motivacionais (p = 0,001), sendo os mais satisfeitos. Os profissionais que atuam no setor privado são os mais satisfeitos (p = 0,003). Por isso, o estudo mostrou como a satisfação é diferenciada pela carreira, educação, vínculo empregatício e gênero. 

Author Biographies

  • Cláudia Aparecida Avelar Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
    Doutoranda em administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC MINAS). Linha de pesquisa: Pessoas, Trabalho e Sociedade: Diversidade nas organizações. Grupo de Pesquisa GEDI- Grupo de Estudos de Gestão, Diversidade e Inclusão, Pesquisadora da PUC MINAS.Possui graduação em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Minas Gerais (1989) no curso de farmácia e bioquímica. Tem especialização em administração de serviços de saúde e saúde pública (UNAERP), MBA em Gestão de Organizações Hospitalares e Serviços de saúde (FGV) e Assistência Farmacêutica no SUS(UFSC). Foi analista de gestão e farmacêutica da Fundação Hospitalar do Estado de Minas Gerais.Mestre em Administração pelo Centro Universitário UNA .Tem experiência na área de Farmácia, com ênfase em administração ,interação medicamentosa e pesquisa.Supervisora de estágio curricular e não curricular.Pesquisadora da FUMEC (parceria).
  • Mário Teixeira Reis Neto, Universidade Fumec

    Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor do Programa
    de Doutorado e Mestrado em Administração da Universidade FUMEC Regional representative
    da International Society for Study of Work and Organizational Values- ISSWOV
    [email protected]

  • Simone Costa Nunes, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
    Doutorado (2007) e Mestrado (1999) em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais, nas áreas de Novas Tecnologias Gerenciais e Organizações e Recursos Humanos, respectivamente; Graduação em Administração (1990) pela Faculdade de Ciências Gerenciais/UNA. Professora Adjunta da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas (desde 1998) e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA/PUC Minas (desde 2008). Líder do GEDI / CNPq ? Grupo de Estudos em Gestão, Diversidade e Inclusão (desde 2017). Líder do tema 2 - Competências, da divisão GPR - Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho, EnANPAD 2019. Editora Associada da RAM - Revista de Administração Mackenzie, na área de Gestão Humana e Social nas Organizações (desde 2019). Coordenadora do PCRH - Programa de Capacitação de Recursos Humanos, FAPEMIG (2017-2019). Membro do Conselho Editorial da Revista Economia & Gestão (2015-2017).

References

ARAZY, O.; GELLATLY, I.R. Corporate Wikis: The effects of owners motivation and behavior on group members engagement. Journal of Management Information Systems, v. 29, n. 3, p. 87-116, 2012.

AWOREMI, J. R.; ABDUL-AZEEZ, I. A.; DUROWOJU, S. T. Empirical study of the motivational factors of employees in Nigeria. International Journal of Economics & Finance, v. 3, n. 5, p. 227-233, 2011.

BABBIE, E. Métodos de Pesquisas de Survey. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

BIODUN A.B.; DIN, A.K.H; ABDULATEEF, A.O. The relationship between tourist expectation, perceived quality and satisfaction with tourism products. International Business Management, v.7, n. 3, p. 158-164, 2013.

BONFERRONI, C. E. O cálculo das assistências no grupo de teste. Em Studi em Onore del Professore, Salvatore Ortu Carboni. Roma: Itália, pp. 13-60, 1935.

BONFERRONI, C. E. Teoria estatística das classes e cálculo das probabilidades. Publicações do Instituto Superior de Ciências Econômicas e Comerciais de Florença, v. 8, pp.3-62, 1936.

BORGES, R. Are public officials really less satisfied than private sector workers? A comparative study in Brazil. Public Administration Journal, v. 47, n. 6, p. 1477-1496, 2013.

BORZAGA, C.; TORTIA, E. Worker motivations, job satisfaction and nonprofit social services. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, v. 35, n. 2, p. 225 – 248, 2006.

BRADLEY E.W.; DAVIS, B.S. Job satisfaction in the public sector: The role of the work environment. The American Review of Public Administration, v. 33, n. 3, p.70-90, 2013.

CASTRO, M.L.M.; REIS NETO, M. T.; FERREIRA, C.A.A.; GOMES, J.F.S. Values, motivation, commitment, performance and rewards: performance analysis model. Business Process Management Journal, v. 22, n. 6, p. 1139–1169, 2016.

CHAN, S.C.H.; MAK, WM. Have you experienced fun in the workplace? An empirical study of workplace fun, trust-in-management, and job satisfaction., Journal of Chinese Human Resource Management, v. 7, n. 1, p. 27-38, 2016.

CHATZOPOULOU, M.; VLACHVEI, A.; MONOVASILIS, TH. Employee’s motivation and satisfaction considering economic recession; evidence of Grevena Prefecture Greece. Procedia Economics and Finance, v. 24, p. 136-145, 2015.

COLLIS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em administração: um guia prático para alunos de graduação e Pós-graduação. 2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

DECI, E.L.; RYAN, R.M. The “what” and “why” of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, v.11, n. 4, p. 227-268, 2000.

DEL BOSQUE, I.R.; San Martín, H. Tourist Satisfaction a Cognitive-Affective Model. Annals of Tourism Research, v. 35, n.2, p. 551-573, 2008.

DUARTE, R.L.; TEIXEIRA, A.; SOUSA, L.G. A relação entre a motivação e a satisfação no trabalho dos servidores públicos. Recape- Revista de Carreiras e Pessoas, v. 9, n. 3, p. 393-413, set. /dez. 2019.

EUROPEAN FOUNDATION FOR THE IMPROVEMENT OF LIVING AND WORKING CONDITIONS. Measuring Job Satisfaction in Surveys-comparative analytical report, Dublin, 2007. Available in < http//www.eurofound.eu.int>. Access in November 19, 2013.

FERREIRA, C.A.A.; REIS NETO, M.T.; VASCONCELOS, F.C.W.; SOUKI, G.Q. Motivation and rewards to health professional. Revista Gestão & Planejamento, Salvador, v. 17, n.1, p. 41-58, 2016.

FROHMAN, M.A. Unleash urgency and action. Industry Week, Cleveland, v. 245, n. 20, p. 13-23, 1996.

GIAUQUE, D.; ANDERFUHREN-BIGET, S.; VARONE, F. HRM practices, intrinsic motivators, and organizational performance in the public sector. Public Personnel Management, v. 42, n. 2, p. 123-150, 2013.

GRANT, A.M.; SHIN, J. Work motivation: Directing, energizing, and maintaining effort (and research), Forthcoming in R. M. RYAN (Ed.). Oxford Handbook of Motivation, Oxford University Press, 2013.

HACKMAN, J.R.; OLDHAM, G.R. Motivation through the Design of Work: Test of

a Theory. Organizational Behavior and Human Performance, v. 16, p. 250-279, 1976.

HARRISON, D. A.; NEWMAN, D. A.; ROTH, P. L. How important are job attitudes? Meta-analytic comparisons of integrative behavioral outcomes and time sequences. Academy of Management Journal, v. 49, n. 2, p. 305-325, 2006.

HAYES, B.E. Measuring customer satisfaction: development and use of questionnaires, Rio de Janeiro, Qualitymark, 2001.

HERZBERG, F. One more time: How to Motivate Employees? (Classic). Harvard Business Review, v. 81, n.1, p. 87-96, 1968/2003.

HERZBERG, F. Work and the nature of man, 4 nd, Cleveland, World Publishin,1971.

HERZBERG, F.; MAUSNER, B.; SNYDERMAN, B.B. The Motivation to Work, Second Edition, New York, John Wiley & Sons, 1959.

HOPPOCK, R. Job satisfaction. New York: Harper Brothers, 1935.

JURKIEWICZ, C.L.; MASSEY JR, T.K.; BROWN, R.G. Motivation in Public and Private Organizations: A Comparative Study. Public Productivity & Management Review, v.21, n. .3, p. 230-250,1988.

KIFLE, T.; DESTA, I. H. Gender differences in domains of job satisfaction: evidence from doctoral graduates from Australian Universities. Economic Analysis & Policy, v. 42, n. 3, p. 319-338, 2012.

KUMAR, S.S. Motivation as a strategy to enhance organizational productivity. Advances in Management, v. 5, n. 7, p. 24-27, 2012.

LATAM, G.P.; PINDER, C.C. Work motivation theory and research at the dawn of the twenty-first century. Annu. Rev. Psychol., v. 56, p. 485-516, 2005.

LAWLER III, E.E. Rewarding excellence: paying strategies for the new economy. San Francisco, Jossey-Bass, 2000.

LOCKE, E. A. What is job satisfaction? Organizational Behavior Human Performance, v. 4, n. 4, p. 309-336, 1969.

LOCKE, E.A. The nature and causes of job satisfaction, in DUNNETTE, M.D, editors, Handbook of industrial and organizational psychology, Chicago, Rand McNally, p.1297-1349,1976.

MANOLOPOULOS, D. Work motivation in the Hellenic extended public sector: an empirical investigation. The International Journal of Human Resource Management, v. 9, n. 9, p.1738-1762, 2008.

NOHRIA, N.; GROYSBERG, B; LEE, L.E. Employee motivation: a powerful new model. Harvard Business Review, v. 86, n.10, p.133-134, 2008.

NUNNALY, J. Psychometric Theory. New York, NY: McGraw-Hill, 1978.

OLIVEIRA, M.J.; ESTIVALETE, V.F.B. Consequentes de motivação do serviço público: proposição de um framework de análise em organizações públicas brasileiras. Administração Pública e Gestão Social, v.11, n. 4, p.1-17, set. /dez. 2019.

PANG, K.; LU, C-S. Organizational motivation, employee job satisfaction and

organizational performance: An empirical study of container shipping companies in Taiwan. Maritime Business Review, v. 3, n.1, p. 36-52, 2018.

PEDRAZA, N.A. El clima y la satisfacción laboral del capital humano: factores diferenciados en organizaciones públicas y privadas. Innovar, [S.l.], v. 30, n. 76, p. 9-24, abr. 2020.

PÉREZ-RAMOS, J. Motivação no trabalho: abordagens teóricas. Psicologia da Universidade de São Paulo, v.1, n. 2, p.127-140, 1990.

PERRY, J. L.; WISE, L. R. The motivational bases of public service. Public Administration Review, v. 50, n. 3, p. 367–373,1990.

PERRY, J.; HONDEGHEM, L.; WISE, L. R. Revisiting the motivational bases of public service: Twenty years of research and an agenda for the future. Public Administration Review, v. 70, n. 5, p. 681-690, 2010.

PINDER, C.C. Work motivation in organizational behavior. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 1998.

RAINEY, H.G.; BOZEMAN, B. Comparing public and private organizations: empirical research and the power of a priori. Journal of Public Administration Research and Theory, v. 10, n. 2, p. 447-470, 2000.

RASHID, S.; RASHID, U. Work motivation differences between public and private sector. American International Journal of Social Science, v.1, n. 2, p. 24-33, 2012.

RAZIQA, A.; MAULABAKHSHA, R. Impact of Working Environment on Job Satisfaction. Procedia Economics and Finance, v. 23, p. 717-725, 2015.

REIS NETO, M.T.; MARQUES, A.L. The satisfaction of computer professionals with motivational factors: a study about expectations and perceptions. Revista de Negócios, v. 8, n. 4, p. 1-16, 2003.

REIS NETO, M.T.; MARQUES, A.L. A motivação no Trabalho: conceitos e Teorias clássicas. In: REIS NETO, M.T (Org), Motivação: teoria e pesquisa aplicada á gestão de pessoas, Rio de Janeiro: Qualitymark, p. 3-33, 2018.

RODRIGUES, W. A.; REIS NETO, M.T.; GONÇALVES FILHO, C. Influences on motivation to work in environments with goals and rewards: a study in the public sector. Public Administration Journal, v. 48, n. 1, p. 253-273, 2014.

ROSE, M. Disparate measures in the workplace. Quantifying overall job satisfaction, Paper presented at the 2001 British Household Panel Survey Research Conference, Colchester. Available in: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/ download? Access in: August15, 2013.

ROŽMAN, M., TREVEN, S. AND ČANČER, V. Motivation and Satisfaction of Employees in the Workplace. Business Systems Research, v. 8, n. 2, p. 14-25, 2017.

RUEDA, F.J.M.; BAPTISTA, M.N.; SOUZA, M.S.; DEGENHARDT, I.; NICOLETTI, I.G. Escala de suporte laboral (ESUL) e Escala de satisfação no trabalho: evidências de validade. Avaliação Psicológica, Porto Alegre, v. 9, n. 3, p. 479-488, dez. 2010.

RYAN, R.M.; DECI, E.L. The darker and brighter sides of human existence: basic psychological needs as a unifying concept. Psychological Inquiry, v.11, n. 4, p. 319-338, 2000.

SAMPAIO, J.R. O Maslow desconhecido: uma revisão de seus principais trabalhos sobre motivação. Revista de Administração, v. 44, n. 1, p. 5-16, 2009.

TAYLOR, J.; WESTOVER, J. H. Job Satisfaction in the public service: The effects of public service motivation, workplace attributes and work relations. Public Management Review, v. 13, n. 5, p. 731-753, 2011.

VALLERAND, R.J.; RATELL, C.F. Motivação intrínseca e extrínseca: uma hierarquia do modelo. In: DECI, E.L.; RYAN, R. M. Handbook of Self – Determination Research. The University of Rochester Press: Rochester, 2002.

VENTORINI, C.C.; PAES, C.O.; MARCHIORI, D.M. O impacto da participação e da motivação na satisfação com o trabalho: evidências do setor público. Pretexto, Belo Horizonte, v.20, n. 3, p. 68-82, jul. /set. 2019.

VINUTO, J. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, v. 22, n. 44, p. 203-220, 2014.

VROOM, V.H. Work and motivation, New York, Wiley, 1964.

WEISS, D.J.; DAWIS, R.V.; ENGLAND, G.W; LOFQUIST, L.H. Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire.22, Minnesota Studies in Vocational Rehabilitation, Minneapolis, University of Minnesota, Industrial Relations Center, 1967.

WESTOVER, J.H.; TAYLOR, J. International differences in job satisfaction: the effects of public service motivation, rewards, and work relations. International Journal of Productivity & Performance Management, v. 59, n. 8, p. 811-828, 2010.

WESTOVER, J.H. Comparative International Differences in Intrinsic and Extrinsic Job Quality Characteristics and Worker Satisfaction, 1989-2005. International Journal of Business and Social Science, v. 3, n.7, p.1-15, 2012.

ZEITHAML, V.A.; PARASURAMAN, A.; BERRY, L.L. Delivering Quality Service: balancing costumer perceptions and expectations, New York, The Free Press, 1990.

Downloads

Published

2021-11-08

Issue

Section

Artigos Científicos