ENVIRONMENTAL MARKETING AS A BUSINESS STRATEGY: DETERMINING FACTORS BY BRAZILIAN ADVERTISERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v12e12019230-263

Keywords:

Environmental marketing, Business strategy, Competitive advantage, Brazilian advertisers.

Abstract

This work aims to identify and analyze the determinants of environmental marketing strategies for companies, in the view of Brazilian advertisers. For this purpose, a qualitative research was carried out with ten businessmen from the advertising segment who work in the city of Natal to confirm variables identified in the literature, as well as to define new variables, and another quantitative research that was applied with 310 advertisers working in Brazil. The results revealed that the factors "incorporation of environmental practices" and "green marketing consistent with environmental practice" are decisive for companies to obtain a competitive advantage in the market in which they operate.

Author Biographies

  • Alípio Ramos Veiga Neto, Universidade Potiguar (UNP)
    Doutor em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC Campinas; Mestre em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC Campinas.  Coordenador do Programa de Doutorado em Administração, Professor no Mestrado em Psicologia Organizacional e Coordenador Geral de Mestrados e Doutorados da UnP. Criou e obteve aprovação em quatro projetos de mestrado nas áreas de psicologia, administração, meio ambiente e energia, assim como no Programa de Doutorado em Administração da Universidade Potiguar.
  • Francisco de Paula Costa, Universidade Potiguar (UNP)

    Possui graduação em Comunicação Social Publicidade e Propaganda pela Universidade Potiguar (1998) e mestrado profissional em Administração de Empresas (2013), na área de concentração em Gestão Estratégica de Negócios. Atualmente é professor titular da Universidade Potiguar, além de desempenhar a função de Coordenador Acadêmico Administrativo da Escola de Comunicação e Artes

  • Arthur William Pereira da Silva
    Professor de Administração no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE, Campus Jaguaruana. Doutorando em Administração pela Universidade Potiguar (UNP); Mestre em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB); Mestre em Ambiente, Tecnologia e Sociedade pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA); Especialista em Gestão Empresarial pela Universidade Potiguar (UNP); Graduado em Administração pela Universidade Potiguar (UNP).
  • Walid Abbas El-Aouar, Universidade Potiguar (UNP)

    Coordenador do mestrado acadêmico em administração da Universidade Potiguar - UNP; Doutor em Administração
    pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - URFN.

  • Bruna Lourena de Lima Dantas, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)

    Doutoranda em Administração - UFPB; Mestra em Administração - UFPB; Graduada em Administração - UFERSA. Professora do curso de administração da UFERSA.

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Published

2020-02-22

Issue

Section

Artigos Científicos