INSTITUTIONAL ENTREPRENEURSHIP STRATEGIES IN A TOURISM BUSINESS NETWORK

Authors

  • Ellen Corrêa Wandembruck Lago UTFPR-CT
  • Márcio Jacometti Diretor-Geral da UTFPR/Campus Cornélio Procópio e Doutor em Administração pela UFPR
  • Thiago Cavalcante Nascimento UTFPR-CT
  • Leandro Rodrigo Canto Bonfim UFPR
  • Luiz César de Oliveira Universidade de Coimbra

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v11e32018136-168

Keywords:

Strategies of entrepreneurship, Institutional Entrepreneurship, Entrepreneur Profile, Corporate Entrepreneurship, Tourism Network.

Abstract

This article presents the study of a network of tourism companies in the cities of Quatro Barras and Campina Grande do Sul, Paraná. The objective was to identify strategies that foster institutional entrepreneurship in the region and to develop the entrepreneurial profile of the agents involved. It is a case study that used content analysis of documents and direct observation in the field. The strategies adopted by the twelve companies investigated were identified according to the concepts of strategic formulation, suggesting that the adoption of joint strategies stimulated both corporate and institutional entrepreneurship.

 

Author Biography

  • Márcio Jacometti, Diretor-Geral da UTFPR/Campus Cornélio Procópio e Doutor em Administração pela UFPR
    Possui graduação em Licenciatura em Ciências com Habilitação em Física e Matemática pela Universidade Estadual do Norte do Paraná/Campus Cornélio Procópio (1995) e Doutorado em Administração pela Universidade Federal do Paraná (2013). Foi Presidente da Rede Paranaense de Incubadoras e Parques Tecnológicos de 2008 a 2009, Coordenador do Programa de Empreendedorismo e Inovação de 2002 a 2010 e professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da UTFPR/Campus Cornélio Procópio desde 1996. Como experiência anterior, foi funcionário do Banco do Brasil de 1988 a 1997, tendo atuado com formação de recursos humanos na área de qualidade total, atendimento ao público e gerência de equipe. Desenvolve trabalhos na área de Administração, atuando no ensino, na pesquisa e na extensão nos seguintes temas: teoria institucional, empreendedorismo, arranjos produtivos locais, difusão de conhecimento em redes interorganizacionais, incubadoras de empresas, estratégia, estudos organizacionais, qualidade total e gestão educacional.

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Published

2019-05-20

Issue

Section

Artigos Científicos