THE ROLE PLAYED BY GEOGRAPHIC LOCATION IN PORT PERFORMANCE IN SANTA CATARINA: ACCESS, INFRASTRUCTURE AND CARGO NATURE COMPARISON

Authors

  • Emannuelle Angela Rover Bernardo Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v10e020173-26

Keywords:

Ports in Santa Catarina, Port performance, Infrastruture, Cargo nature.

Abstract

There are several factors able to influence on the performance achieved by a port facility, and the geographic location is among them. The aim of this work is highlight how the access features, infrastructure and nature of cargo moved might influence the performance achieved by ports in Santa Catarina. Regarding to the methodology, this is a descriptive research with qualitative and quantitative approach with multiple cases involving secondary data collection. Finally, from information collected and the comparison carried out, we verified how São Francisco do Sul and Navegantes ports are important in the port scenery in Santa Catarina. They are detached by their set of accesses, infrastructure and cargo nature. 

Author Biography

  • Emannuelle Angela Rover Bernardo, Universidade Federal de Santa Catarina

    Emannuelle Angela Rover Bernardo

    Geógrafa formada pela Universidade Federal de Santa Catarina

    Endereço: Rua Francisco Valle, 147, Centro – Nova Trento – Santa Catarina.

    Telefone: (48) 991456206

    E-mail: [email protected]

References

ALDERTON, P. Port management and operations. London/Hong Kong: LLP, 2005.

BRASIL. AGÊNCIA NACIONAL DE TRANSPORTES AQUAVIÁRIOS. Estatísticas - Anuários. Disponível em: <http://www.antaq.gov.br/portal/Estatisticas_Anuarios.asp>. Acesso em: 20 ago. 2016.

BRASIL. Portos do Brasil. Secretaria dos Portos da Presidência da República - Sep-pr. SEP autoriza Terminal em Itapoá. 2014. Disponível em: <http://www.portosdobrasil.gov.br/home-1/noticias/sep-autoriza-terminal-em-itapoa>. Acesso em: 31 ago. 2016.

CALDEIRINHA, V. R.; FELICIO, J. A. A influência dos fatores de caracterização dos portos no desempenho, medido por indicadores operacionais, financeiros e de eficiência. 2011. Dissertação (Mestrado em Gestão). Instituto Superior de Economia e Gestão, Portugal.

CALDEIRINHA, V. M. dos R. Influência das características do porto/terminal de contentores no seu desempenho. 2014. Universidade de Évora, Portugal.

CRUZ, W. L. de M. O complexo portuário do Itajaí: o papel das políticas institucionais, dos investimentos em infraestruturas e das empresas de transportes e logística na dinâmica de movimentação de cargas. Anais... XI Encontro Nacional da ANPEGE. Presidente Prudente: UFGD Editora, 2015, p. 8170-8181.

DE OLIVEIRA ROCHA, I.; VIDAL, L. M.; GUTERRES, C. D. Análise da infra-estrutura logística das indústrias exportadoras de grande porte de Santa Catarina. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, v. 7, n. 3, 2011.

ESMER, S. Performance measurements of container terminal operations. 2008.

FALCÃO, V. A.; CORREIA, A. R. Eficiência portuária: análise das principais metodologias para o caso dos portos brasileiros. Journal of Transport Literature, v. 6, n. 4, p. 133-146, 2012.

LAMBAUER, R. Z. Autorização para Terminal Portuário de Uso Privado (TUP) na Lei nº 12.815/2013. 2016.

LIU, Z. The comparative performance of public and private enterprises: the case of British ports. Journal of Transport Economics and Policy, p. 263-274, 1995.

LUZ, Evandro Moritz. Logística Portuária: projeto de modernização da bacia de evolução do porto de Itajaí. Revista E-Tech: Tecnologias para Competitividade Industrial, ISSN-1983-1838, v. 7, n. 2, p. 83-95, 2014.

MONIÉ, F.; VIDAL, S. do SC. Cidades, portos e cidades portuárias na era da integração produtiva. Revista de Administração Pública, v. 40, n. 6, p. 975-995, 2006.

PORTO DE ITAJAÍ. Porto de Itajaí: Histórico. Disponível em <http://www.portoitajai.com.br/novo/c/historia>. Acesso em 13 set. 2016

PORTO DE ITAJAÍ. Institucional. Disponível em: <http://www.portoitajai.com.br/institucional/historico.php> Acesso em: 10 set. 2016.

PORTO DE ITAPOÁ. Canal de Acesso da Baía da Babitonga tem seus parâmetros operacionais ampliados para receber os Grandes Navios. 2015. Disponível em: <http://www.portoitapoa.com.br/noticia/Canal_de_Acesso_da_Baia_da_Babitonga_tem_seus_parametros_operacionais_ampliados_para_receber_os_Grandes_Navios/477>. Acesso em: 15 set. 2016

PORTO DE ITAPOÁ. Institucional. Disponível em:<http://www.portoitapoa.com.br/institucional/68> Acesso em 10 set. 2016.

PORTO DE SÃO FRANCISCO DO SUL. Institucional. Disponível em:<http://www.apsfs.sc.gov.br/index.php?area=institucional&sub=caracteristicas> Acesso em: 10 set. 2016.

Rosa, F. D.da. Mudanças na indústria portuária: diagnóstico do caso catarinense. 2005. TCC (Graduação em Ciências Econômicas). Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina.

SANTA CATARINA. Capitania dos Portos de Santa Catarina. Marinha do Brasil. Normas e Procedimentos para a Capitania dos Portos (NPCP). 2016. Disponível em: <https://www.mar.mil.br/cpsc/npcp/npcp.pdf>. Acesso em: 15 set. 2016.

SILVA, V. M. D. et al. Teoria das filas aplicada ao caso: Porto de Itajaí-SC. 2006.

TRUJILLO, L.; NOMBELA, G. Privatization and regulation of the seaport industry. World Bank Publications, 1999.

TONGZON, J.; HENG, W. Port privatization, efficiency and competitiveness: Some empirical evidence from container ports (terminals). Transportation Research Part A: Policy and Practice, v. 39, n. 5, p. 405-424, 2005.

VARELLA, L. Estruturas logísticas de apoio a portos do Estado de Santa Catarina. 2013. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção). Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina.

WORLD BANK. World Bank Port Reform Toolkit. (2007).Disponível em: <http://www.ppiaf.org/sites/ppiaf.org/files/documents/toolkits/Portoolkit/Toolkit/index.html>. Acesso em: 05 set. 2016

YEO, G. T.; ROE, M.; DINWOODIE, J. Evaluating the competitiveness of container ports in Korea and China. Transportation Research Part A: Policy and Practice, v. 42, n. 6, p. 910-921, 2008.

Published

2017-06-12

Issue

Section

Artigos Científicos