REFLECTION PROCESS ON THE ACTION CONTEXT: PERCEPTION OF EXECUTIVES AND ENTREPRENEURS

Authors

  • Anielson Barbosa da Silva Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Guilherme Diniz Araújo Instituto Federal de Pernambuco - IFPE
  • Matheus Dias Carrazzoni Universidade Federal da Paraíba - UFPB

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v9e32016154-181

Keywords:

Reflection, Executives, Entrepreneurs, Experiences, Managerial practice.

Abstract

This article examines the reflection process of managers who work in executive positions in medium and large enterprises and of entrepreneurs. A qualitative research was conducted with executives and entrepreneurs and the results revealed meanings involving the relationship between reflection and management practice related with experiences, meanings, barriers, facilitators and stimuli about the reflection in the organizational context. The reflection is presented as a relevant factor to the learning process, problem solving and generating creative solutions in the context of professional action. The study brings contributions to broaden the understanding of the subjective dimension of management practice.

Author Biographies

  • Anielson Barbosa da Silva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

    Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) e do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública e Cooperação Internacional (PGPCI) e Departamento de Administração da Universidade Federal da Paraíba – UFPB. Coordenador do Núcleo de Estudos em Aprendizagem e Conhecimento - NAC. Interesse em pesquisa nas áreas de Aprendizagem Gerencial e Organizacional, Gestão por Competências, Educação em Administração e Gestão Pública. 

  • Guilherme Diniz Araújo, Instituto Federal de Pernambuco - IFPE

    Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Servidor Técnico-Administrativo do Instituto Federal de Permanbuco (IFPE). 

  • Matheus Dias Carrazzoni, Universidade Federal da Paraíba - UFPB
    Bacharel em Administração pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB

References

ARAÚJO, G.D. As Implicações da utilização do Método de Caso para Ensino na Prática Reflexiva de alunos de Graduação em Administração. 165 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Programa de Pós-Graduação em Administração, UFPB, João Pessoa - PB, 2014.

ARAÚJO, G.D.; SILVA, A.B.; LIMA, T.B.; BISPO, A.C.K.A. O desenvolvimento do pensamento reflexivo no curso de administração da universidade federal da paraíba.

Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.21, n. esp., p.149-176, jul./dez. 2013.

ARGYRIS, C.; SCHÖN, D. Organizational Learning II: theory, method, and practice. New York: Addison Wesley, 1996.

CLERCQ, D. D.; MENGUC, B.; AUH, S. Unpacking the relationship between an innovation strategy and firm performance: The role of task conflict and political activity. Journal of Business Research, v. 62, p.1046–1053, 2008.

CLOSS, L. Q.; ANTONELLO, C. S. Aprendizagem transformadora: integrando a reflexão crítica na formação gerencial. Revista Gestão Org., nov. 2010.

DAUDELIN, M. W. Learning from experience through reflection. Organizational Dynamics, v. 24, n.3, p. 36-49, Winter 1996.

DEWEY, J. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo (uma reexposição). 4. ed. Tradução de Haydée Camargo Campos. São Paulo: Nacional, 1959.

EASTERBY-SMITH, M.; BURGOYNE, J. Introduction: Watersheds of Organizational Learning and Knowledge Management. In: EASTERBY-SMITH, M.; BURGOYNE, J. (Org.). The Blackwell handbook of organizational learning and knowledge management. Malden/USA, 2003, p. 1-15.

EASTERBY-SMITH, M.; BURGOYNE, J.; ARAÚJO, L. (Coord.). Aprendizagem organizacional e organização de aprendizagem: desenvolvimento na teoria e na prática. São Paulo: Atlas, 2001.

GRAY, David E. Pesquisa no Mundo Real. 2 ed. Porto Alegre: Penso, 2012.

HATTON, N.; SMITH, D. Reflection in teacher education: towards definition and implementation. Teach. Teach. Educ., v.1, n.2, p.33-49, 1995.

HOYRUP, S. Reflection as a core process in organisational learning. Journal of Workplace Learning, v. 7-8, n. 16, p. 442-454, 2004.

MCGILL, I.; BROCKBANK, A. The Action Learning Handbook: Powerfull Tecniques for education, professional development and training. RoutledgeFalmer. New York, 2004.

MERRIAM, S. B. Qualitative research: a guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass, 2009.

MINAYO, M. C. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 5 ed. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco, 1998.

MINTZBERG, H. The manager’s job: folklore and fact. Haward Business Review, Boston, v. 6, n. 8, p. 163-170, mar./abr., 2006.

MINTZBERG, H. Managing: desvendando o dia a dia da gestão. São Paulo: Bookman, 2010.

MORGAN, G.; SMIRCICH, L. The case for qualitative research. Academy of Management Review, v. 5, n. 4, p. 491-500, 1980.

PELTIER, J. W.; HAY, A.; DRAGO, W. The reflective learning continuum: Reflecting on reflection. Journal of Marketing Education, v. 27, n. 3, p. 250-263, 2005.

RAELIN, J. A. Public reflection as the basis of learning. Management Learning, Thousand Oaks, vol. 32, n. 1, p. 12-30, 2001.

RAELIN, J. A. “I don’t have time to think!” versus the art of reflective practice. Reflections, v. 4, n. 1, p. 66-79, Fall 2002.

REIS, G. G. Da experiência ao aprendizado: a prática reflexiva como recurso no processo de coaching de executivos. Revista de Carreiras e Pessoas, v. 3, n. 3, p. 34-48, 2013.

REIS, D. G. O papel da reflexão na aprendizagem gerencial. In: ANTONELLO, C.S.; GODOY, A.S. (Org.) Aprendizagem Organizacional no Brasil. Porto Alegre: Bookman, 2011, p. 353-380.

RIGANO, D.; EDWARDS, J. Incorporating reflection into work practice: A case study. Management Learning, 1998.

RODGERS, C. Defining Reflection: another look at John Dewey and reflective thinking. Teachers College Record, v. 104, n. 4, p. 842–866, June 2002.

ROGLIO, K. D. O executivo reflexivo: arquiteto e facilitador de novas configurações organizacionais. Florianópolis, 2006. 275 f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

SCHÖN, D. A. The reflective practitioner: how professionals think in action. New York: Basic Books, 1983.

SENGE, P. A quinta disciplina. São Paulo: Best Seller, 1990.

SILVA, L. B; SILVA, A. B. A reflexão como mediadora da aprendizagem gerencial em organizações não governamentais. RAM. Revista de Administração Mackenzie (Online), v. 12, p. 55-89, 2011.

SILVA, A. B. Como os gerentes aprendem? São Paulo: Saraiva, 2009.

SIMON, Herbert A. (1956) Rational choice and the structure of the environment. Psychological Review, v. 63, p. 261-273, 1957.

SOARES NETO, A. Aprendizagem de auditores fiscais no contexto da prática profissional. 2010. 166f. Dissertação (Mestrado em Administração)–Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010.

VERA, D.; CROSSAN, M. Organizacional Learning and Knowledge Management: toward an integrative framework. In: EASTERBY-SMITH, M.; BURGOYNE, J. (Org.). The Blackwell handbook of organizational learning and knowledge management. Malden/USA, 2003, p. 122-141.

WOERKOM, M. van. The concept of critical reflection and its implications for human resource development. Advances in Development Human Resources, v. 6, n. 2, p. 178-192, 2004.

WOERKOM, M. van; NIJHOF, W. J.; NIEUWENHULS, L. F. M. Critical reflective working behaviour: a survey research. Journal of Eurpean Industrial Training, v. 26, n. 8, p. 375-383, 2002.

Published

2016-12-30

Issue

Section

Artigos Científicos