PERFORMANCE EVALUATION OF FINANCIAL SUSTAINABILITY OF MINDELO UNIVERSITY (CAPE VERDE): A CONSTRUCTIVIST MULTICRITERIA MODEL

Authors

  • Thuine Lopes Cardoso Universidade Federal de Santa Catarina
  • Sandra Rolim Ensslin Universidade Federal de Santa Catarina
  • Juscelino Dias Universidade de Mindelo

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v9e22016221-248

Keywords:

Performance evaluation, University management, Financial Sustainability, Constructivist model.

Abstract

This article has exploratory-descriptive nature and its goal is build a multi-criteria evaluation constructivist model to support the financial management of the Mindelo University (MU), based in Cape Verde, Africa. Thereunto, we selected the Multicriteria methodology Decision Support-Constructivist (MCDA-C). Through the interviews with the Dean we identified 51 concepts grouped in the concerning areas:Plans and Budgets; Negotiations with Financing Entities; Financial Execution and Control.The model constructed allowed: (i) the global evaluation of performance of UM that indicated 50 points on a scale from 0 to 100; (ii) the propose

of actions to improve the indicators which were with a performance at a committal level that, if implemented, they could leverage the performance of MU; and (iii) the read back of indicators with those proposed by the literature, in which were observed that most of them was not incorporated by the ad hoc model developed to the research’s constructivist bias. 

Author Biographies

  • Thuine Lopes Cardoso, Universidade Federal de Santa Catarina

    Mestranda no Programa de Pós-graduação em Contabilidade da Universidade Federal de Santa Catarina

  • Sandra Rolim Ensslin, Universidade Federal de Santa Catarina

    Professora do Programa de Pós-graduação em Contabilidade da Universidade Federal de Santa Catarina

    Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina

  • Juscelino Dias, Universidade de Mindelo

    Pró-reitor da Universidade de Mindelo (UM) - África do Sul

    Doutor em Informática de Decisão e Doutor em Engenharia e Gestão Industrial, Mestre em Gestão da Informação nas Organizações e Licenciado em Organização e Gestão de Empresas.

References

ASIF, M.; SEARCY, C. A composite index for measuring performance in higher education institutions. International Journal of Quality and ReliabilityManagement, v. 31, n. 9, p. 983-1001, 2014.

BANA e COSTA, C. A., VANSNICK, J. C. Uma Nova Abordagem ao Problema de Construção de uma Função de Valor Cardinal: MACBETH. Investigação Operacional, v. 15, junho, p. 15-35, 1995.

BANA E COSTA, C. A., SILVA, F. N. Concepção de uma “Boa” Alternativa de Ligação Ferroviária ao Porto de Lisboa: uma aplicação da metodologia multicritério de apoio à decisão e à negociação. Investigação Operacional, v. 14,p. 115-131, 1994.

BISOGNO, M.; CITRO, F.; TOMMASETTI, A. The financial distress of public sector entities. Evidence from Italian public universities. International Journal of Accounting, Auditing and Performance Evaluation, v. 10, n. 2, p. 203-227, 2014.

BORTOLUZZI, S. C.; ENSSLIN, S. R.; ENSSLIN, L.; VALMORBIDA, S. M. I. Avaliação de desempenho em redes de pequenas e médias empresas: estado da arte para as delimitações postas pelo pesquisador. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, v. 4, n. 2, p. 202-222, 2015

BORTOLUZZI, S. C.; ENSSLIN, S. R.; ENSSLIN, L.; ENSSLIN, S. R. Avaliação de Desempenho dos aspectos tangíveis e intangíveis da área de mercado: estudo de caso em uma média empresa industrial. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, v. 12, n. 37, p. 425-446, 2010.

CARDOSO, T. L.; ENSSLIN, S. R.; ENSSLIN, L.; RIPOLL-FELIU, V. M.; DUTRA, A. Reflexões para avanço na área de Avaliação e Gestão do Desempenho das Universidades: uma análise da literatura científica. In: Seminários em Administração (XVIII SEMEAD) São Paulo – SP. 2015.

CASTRO, C. M. A prática da pesquisa.São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1977.

CHEN, S. H.; WANG, H. H.; YANG, K. J. Establishment and application of performance measure indicators for universities. TQM Journal, v. 21, n. 3, p. 220-235, 2009.

CHEN, S. H.; YANG, C. C.; SHIAU, J. Y. The application of balanced scorecard in the performance evaluation of higher education.TQM Magazine, v. 18, n. 2, p. 190-205, 2006.

CULLEN, J. J. J.; HASSALL, T.; BROADBENT, M. Quality in higher education: from monitoring to management. Quality Assurance in Education, v. 11, n. 1, p. 5-14, 2003.

DO, Q. H.; CHEN, J. F. A hybrid fuzzy AHP-DEA approach for assessing university performance. WSEAS Transactions on Business and Economics, v. 11, n. 1, p. 386-397, 2014.

DORWEILER, V. P.; YAKHOU, M. Scorecard for academic administration performance on the campus. Managerial Auditing Journal, v. 20, n. 2, p. 138-144, 2005.

DUTRA, A.; RIPOLL-FELIU, V. M.; FILLOL, A. G.; ENSSLIN, S.R.; ENSSLIN, L.The construction of knowledge from the scientific literature about the theme seaport performance evaluation. The International Journal of Productivity and Performance Management, v.64, n. 2, p. 243-269, 2015.

DUTRA, A.; ENSSLIN, S.R.; ENSSLIN, L.; LIMA, M. V. A. A incorporação da dimensão integrativa nos processos de avaliação do desempenho organizacional: um estudo de caso. Revista Contemporânea de Contabilidade, Florianópolis, v. 6, n. 11, p. 109-136, 2009.

EDEN, C. Cognitivemapping. European Journal of Operational Research, n. 36, p.1-13, 1988.

ENSSLIN, L.; DUTRA, A; ENSSLIN, S. R. MCDA: A Constructivist Approach to the Management of human Resources at a Governmental Agency. International Transactions in Operational Research- ITORS, v. l7, n. 1, p. 79-100, 2000.

ENSSLIN, L., DUTRA, A., MARTINS, R., DEZEM, V. Modelo Construtivista para Apoiar o Processo de Gestão da Universidade Federal de Tocantins. IberoamericanJournalofStrategic Management (IJSM), v.15,n.2, p. 122-129, 2016.

ENSSLIN, L.; ENSSLIN, S. R.; PINTO, H. de M.; Processo de investigação e Análise bibliométrica: Avaliação da Qualidade dos Serviços Bancários. RAC – Revista de Administração Contemporânea, v.17, n. 3, p. 325-349, 2013.

ENSSLIN, L., GIFFHORN, E., ENSSLIN, S. R., PETRI, S. M. VIANNA, W. B. Avaliação do Desempenho de Empresas Terceirizadas com o Uso da Metodologia Multicritério de Apoio à Decisão- Construtivista. Revista Pesquisa Operacional, v.30, n.1, p.125-152, 2010.

ENSSLIN, L.; MONTIBELLER NETO, G.; NORONHA, S. M. Apoio à Decisão:Metodologias para Estruturação de Problemas e Avaliação Multicritério de Alternativas. São Paulo: Insular, 2001.

ENSSLIN, S. R.; DUTRA, A.; ENSSLIN, L.; VALMORBIDA, S. M. I.; CARDOSO, T. L. Avaliação Multicritério de Desempenho de Portos Marítimos Brasileiros: Estudo de Caso para Apoiar à Gestão do Porto de São Francisco do Sul. In: Congresso Internacional de Desempenho Portuário (CIDESPORT) Florianópolis – SC. 2015.

ENSSLIN, S. R.; ENSSLIN, L.; IMLAU, J. M.; CHAVES, L. C. Processo de mapeamento das publicações científicas de um tema: portfólio bibliográfico e análise bibliométrica sobre avaliação de desempenho de cooperativas de produção agropecuária. Revista de Economia e Sociologia Rural(Impresso),v. 52, n. 1, p. 587-608, 2014.

ENSSLIN, S.R.; ENSSLIN, L.; BACK, F.; LACERDA, R. T. De O. Improved decision aiding in human resource management: a case using constructivist multi-criteria decision aiding. The International Journal of Productivity and Performance Management, v. 62, p. 735-757, 2013.

FLEGG, A. T.; ALLEN, D.O.; FIELD, K.; THURLOW, T.W. Measuring the efficiency of British universities: A multi-period data envelopment analysis. Education Economics, v. 12, n. 3, p. 231-249, 2004.

GNALDI, M.; RANALLI, M. G. Measuring University Performance by Means of Composite Indicators: A Robustness Analysis of the Composite Measure Used for the Benchmark of Italian Universities. Social Indicators Research, p. 1-17, 2015.

HO, W.; DEY, P. K.; HIGSON, H. E. Multiple criteria decision-making techniques in higher education.InternationalJournalofEducational Management, v. 20, n. 5, p. 319-337, 2006.

IGARASHI, D. C. C.; ENSSLIN, S. R.; ENSSLIN, L.; PALADINI, E.P. A qualidade do ensino sob o viés da avaliação de um programa de pós-graduação em contabilidade: proposta de estruturação de um modelo híbrido. RAUSP. Revista de Administração, v. 43, p. 117-137, 2008.

JALALIYOON, N.; TAHERDOOST, H. Performance Evaluation of Higher Education; A Necessity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 46, p. 5682-5686, 2012.

KEENEY, R. L. Value Focused-Thinking: A Path to Creative Decision-making. Cabridge: Harvard Univ. Press, 1992.

LEWIS, D. R.; HENDEL, D. D.; KALLSEN, L. Performance indicators as a foundation of institutional autonomy: Implications for higher education institutions in Europe. Tertiary Education and Management, v. 13, n. 3, p. 203-226, 2007.

LONGARAY, A. A.; ENSSLIN, L. Use of Multi-Criteria Decision Aid to Evaluate the Performance of Trade Marketing Activities of a Brazilian Industry. Management andOrganizationalStudies, v. 2, p. 15-31, 2015.

MARTINS, R. P.; LACERDA, R. T. de O.; ENSSLIN, L. Um estudo bibliométrico sobre avaliação de desempenho em instituições de ensino superior.Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, v. 6, n. 3, p. 238-265, 2013.

MARAFON, A. D.; ENSSLIN,L.; LACERDA, R. T. de O.; ENSSLIN, L. The effectivenessofmulti-criteriadecisionaidmethodology. European Journal of Innovation Management, v. 18, n. 1, p. 86-109, 2015.

MELNYK; S. A.; BITITCI, U.; PLATTS, K.; TOBIAS, J.; ANDERSEN, B. Is performance measurement and management fitfor the future? Management AccountingResearch, v. 25, p. 173-186, 2014.

PETRI, S. M. Modelo para apoiar a avaliação das abordagens de gestão de desempenho e sugerir aperfeiçoamentos: sob a ótica construtivista. Tese Doutorado em Engenharia de Produção, UFSC, 2005.

RAHIMNIA, F.; KARGOZAR, N. Objectivespriority in universitystrategymap for resourceallocation. Benchmarking, v. 23, n. 2, p. 371-387, 2016.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa Social:métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.

ROY, B. Decision science or decision-aid science? European Journal of Operational research, v. 66 p. 184-203, 1993.

SILVA, R. V.; ENSSLIN, S. R.; RIPOLL-FELIU, V. M.; SOLER, C. C. E-government and Public Accounting Information: Bibliometric and Systemic Analysis. International Research Journal of Finance and Economics, v.1, n. 122, p.76-91, 2014.

SIZER, J. Performance Assessment in Institutions of Higher Education under Conditions of Financial Stringency, Contraction and Changing Needs: A Management Accounting Perspective. Accounting and Business Research, v. 11, n. 43, p. 227-242, 1981.

TASCA, J. E.; ENSSLIN, L.: ENSSLIN, S.R.; ALVES, M. B. M. An approach for selecting a theoretical framework for the evaluation of training programs. Journal of European Industrial Training, ISSN: 0309-0590, v. 34, n. 7, p. 631-655, 2010.

TAYLOR, J.; BAINES, C. Performance Management in UK Universities: Implementing the Balanced Scorecard. Journal of Higher Education Policy and Management, v. 34, n. 2, p. 111-124, 2012.

VALMORBIDA, S. M. I.;ENSSLIN, L. Construção de conhecimento sobre Avaliação de Desempenho para gestão organizacional: uma investigação nas pesquisas científicas internacionais.Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 13, n. 28, p. 123-148, 2016.

VALMORBIDA, S. M. I.; ENSSLIN, S. R.; ENSSLIN, L.; Ripoll-Feliu, V.M. Avaliação de Desempenho para Auxílio na Gestão de Universidades Públicas: Análise da Literatura para Identificação de Oportunidades de Pesquisas. Contabilidade, Gestão e Governança, v. 17, n. 3, p.4–28, 2014.

VALMORBIDA, S. M. I.; ENSSLIN, S. R.Avaliação de Desempenho de Rankings Universitários: Revisão da Literatura e diretrizes para futuras investigações. In: Anais do Encontro da ANPAD (XXXIX EnANPAD 2015) Belo Horizonte-MG. 2015.

VALMORBIDA, S. M. I; ENSSLIN, S. R.; ENSSLIN, L.; RIPOLL-FELIU, V. M.University Management with Focus on Multicriteria Performance Evaluation: Illustration in the Brazilian Context. GCG: JournalofGlobalization, Competitiveness&Governability, v. 9, n. 2, 61-75, 2015.

VAZ, C. R.; ZARELLI, P. R.; MALDONADO, M. U. Contabilidade e o Capital Intelectual: uma revisão de literatura para compreender sua relação. Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 12, n. 26, p. 51-72, 2015.

WAICZYK, C.; ENSSLIN, E. R. Avaliação de produção científica de pesquisadores: mapeamento das publicações científicas. Revista Contemporânea de Contabilidade, v.10, n. 20, p. 97-112, 2013.

Published

2016-09-01

Issue

Section

Artigos Científicos