BEER WITH CULTURE: OPEN INNOVATION SUCH AS MARKETING TOOL

Authors

  • Eduardo Roque Mangini Universidade Nove de Julho Instituto Federal de São Paulo
  • Fernando Henrique Brasil Rossini Universidade Nove de Julho
  • Ariane Santos Universidade Nove de Julho
  • André Torres Urdan Universidade Nove de Julho

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v9e2201637-57

Keywords:

Open Innovation, Marketing, Brewery.

Abstract

This article discussed the implementation of a project called Cerveja com Cultura based on the theory of open innovation and label marketing tools. Through a case study based upon interviews with the owner of the brewery and some customers, we collected data regarding the creation and the results achieved with the creation of labels by local artists, as well as supporting materials such as frames and coasters for the beers. The results indicate relationship between Marketing and Open Innovation and increase the number of participant beers in this project.

Author Biographies

  • Eduardo Roque Mangini, Universidade Nove de Julho Instituto Federal de São Paulo

    Doutorando do PPGA da Universidade Nove de Julho

    Professor do Instituto Federal de São Paulo

  • Fernando Henrique Brasil Rossini, Universidade Nove de Julho

    Doutorando do PPGA da Universidade Nove de Julho

    Professor da Universidade Nove de Julho

  • Ariane Santos, Universidade Nove de Julho
    Mestranda do PPGA da Universidade Nove de Julho
  • André Torres Urdan, Universidade Nove de Julho
    Professor Doutor do PPGA da Universidade Nove de Julho

References

BRASIL. Lei N° 8.078 de 11 de setembro de 1990. Disponível em: <http://www.procon.al.gov.br/legislacao/CDC.pdf/view>. Acesso em: 29 jul. 2016.

CAMPOMAR, M.C. Do uso de “estudo de caso” em pesquisas para dissertações e teses em administração. Revista de Administração (RAUSP), São Paulo, v.26, n.3, p.95-97, jul./ago./set. 1991.

CARNEIRO, J. DE D. S., MINIM, V. P. R., CHAVES, J. B. P., SILVA, C. H. O., & REGAZZI, A. J. Opiniões e atitudes dos consumidores em relação a embalagens e rótulos de cachaça. Ciência e Tecnologia de Alimentos, v.30, n.3, p. 669–673. 2010.

CHESBROUGH, H. The Era of Open Innovation. MIT Sloan Management Review , v.44, n.3, p. 34-42. 2003.

CHESBROUGH, H. W. Open Business Models: How to Thrive in the New Innovation Landscape. Boston: Harvard Business School Press, 2006.

CHESBROUGH, H. Why bad things happen to good technology: new ideas take you only so far. Wall Street Journal , april 2007.

CHESBROUGH, H. Why Companies Should Have Open Business Models. MIT Sloan Management Review , v. 48, n.2, p.22-28, winter 2014.

DODGSON, M., GANN, D.; SALTER, A. The role of technology in the shift towards open innovation: the case of Procter & Gamble. R&D Management, v36, n.3, p.333–346. 2006.

GASSMAN, O.; ENKEL, E. Towards a theory of open innovation: three core process archetypes, Proceedings of the R&D Management Conference, Sesimbra, 2004.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n.2, p. 57-63, mar./abr. 1995a.

GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n.3, p. 20-29, mai./jun.1995b.

GRØTNES, E. Standardization as open innovation: two cases from the mobile industry, Information Technology & People, v. 22, n.4, p.367 – 381. 2009.

GUISSONI, L. A.; NEVES, M. F.; BONIZIO, R. C. Proposta de avaliação dos resultados do Programa de Comunicações de Marketing sob a perspectiva da criação de valor para as organizações. Revista Brasileira de Marketing, v. 9, n. 2, p. 137-165, 2010.

JEPPESEN, L. B.; MASKELL, P.; POWEL, W. Distributed Innovation. Stanford University, March 27 – 28, 2008.

KING, A.; LACKHANI, K. Using the open innovation to identify the best ideas. MIT Sloan Management Review. vol. 55, n.1, p. 40-49, 2013.

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. 12. ed. São Paulo: Pearson/Prentice Hall, 2006. xxii, 750 p.

LOPES, E. L.; SILVA, D. Modelos integrativos do comportamento do consumidor: uma revisão teórica. Revista Brasileira de Marketing, v. 10, n. 3, p. 3-23, 2011.

MARQUES, J. P. C. Closed versus Open Innovation: Evolution or Combination? International Journal of Business and Management, v.9, n.3, p. 196-203, 2014.

MATTAR, F. N. Gestão de produtos e serviços, marcas e mercados: estratégias e ações para alcançar e manter-se 'Top of Market'. São Paulo: Atlas, 2009. 442 p.

MESTRINER, F. A embalagem e as necessidades da sociedade humana, 2012. Disponível em: http://w3.maua.br/files/artigos/a-embalagem-e-as-necessidades-da-sociedade-humana.pdf

MONTEIRO, R. A.; COUTINHO, J. G.; RECINE, E. Consulta aos rótulos de alimentos e bebidas por frequentadores de supermercados em Brasília, Brasil. Rev Panam Salud Publica, v. 18, n. 3, p. 172–177. 2005.

NEVES, M. F.; CONEJERO, M. A. Uma contribuição empírica para geração de métodos de planejamento e gestão. Rev. Adm. (São Paulo), São Paulo, v.47, n. 4, p. 699-714, dez. 2012.

PEREIRA, J. M., BARBOSA, J. G. P., BOUZADA, M. A. C., FREITAS, A. S. Relação entre Inovação e Estratégia: um estudo de caso em uma empresa de TIC, Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios. v.7, n.2, p.69-98, 2014.

PEREZ, C.; BAIRON, S. Comunicação & marketing: teorias da comunicação e novas mídias, um estudo prático. São Paulo: Futura, 2002. 212 p.

PHILIPPI, S. T.; RIGO, N.; LORENZANO, C. Estudo comparativo entre tabelas de composição química dos alimentos para avaliação de dietas. Rev. Nutr. PUCCAMP, v.8, n.2, p. 200–213, 1995.

PONTES, T. E.; COSTA, T. F.; MARUM, A.; BRASIL, A. L. D.; TADDEI, J. Orientação nutricional de crianças e adolescentes e os novos padrões de consumo: propagandas, embalagens e rótulos. Rev Paul Pediatr, v. 27, n.1, p. 99–105. 2009.

REED, R.; STORRUD-BARNES, S., JESSUP, L. How open innovation affects the drivers of competitive advantage: Trading the benefits of IP creation and ownership for free invention. Management Decision, v.50, n.1, p.58 – 73, 2012.

RODRIGUES, L. C.; FRANÇA, A. L.; HERINGER, B.H.F. Inovação Aberta e Inovação Distribuída em Empresa de Alta Tecnologia. In: XXVI Simpósio de Gestão da Inovação Tecnológica, 2010, Vitória. Anais do XXVI Simpósio de Gestão da Inovação Tecnológica. Rio de Janeiro: ANPAD, 2010. v. 1. p. 1-21.

SILVEIRA NETO, W. D. Avaliação visual de rótulos de embalagens. 2001. Disponível em: <http://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/79920>. Acesso em:10 mar. 2016.

TRENTINI, A.; FURTADO, I.; DERGINT, D.; REIS, D.; CARVALHO, H. Inovação Aberta e distribuída, modelos diferentes de inovação? Revista eletrônica de estratégia e negócios. Florianópolis, v.5, n.1, p. 88-109, jan./abr. 2012.

URDAN, F.T.; URDAN, A.T. Gestão do Composto de marketing, 2. Ed. São Paulo: Atlas, 2013, 473p.

VEGA-JURADO, J; JULIAO-ESPARRAGOZA, D; PATERNINA-ARBOLEDA, C. D.; VELEZ, M. C. Journal of Technology Management & Innovation. v.10, n., p85-90. 2015.

WEST, J., GALLAGHER, S. Challenges of open innovation: the paradox of firm investment in open-source software, R&D Management, v. 36, n. 3, p. 319-331. 2006.

WEST, J.; SALTER, A.; VANHAVERBEKE, W.; CHESBROUGH, H., Open Innovation: The next decade. Research Policy, v.43, n.5, p.805-811, 2014.

YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005. 212 p.

Published

2016-09-01

Issue

Section

Artigos Científicos