THE SOCIO-ECONOMIC COST OF STRICTO SENSU GRADUATION: A SENSITIVITY ANALYSIS BY ACCAUNTANT MASTERS

Authors

  • Tiago Guimarães Barth Universidade Federal de Santa Catarina
  • Sandra Rolim Ensslin Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.19177/reen.v7e32014192-227

Keywords:

Graduation, Human capital theory, Economics of Education.

Abstract

The human capital theory suggests that higher education levels generate greater economic return. Socio-economic costs for Master degree are important to the properly measurement of possible return, and they may be used as evidences in the make decision processes by users. The aim is evaluate the cost on the personal aims socio-economic scopes for strictu sensu degree, according to their egresses perception. The survey evaluates cost situations by groups. Total costs varied from 0.58 to 7.18, weighted average at 3.46 minimum wages per month. Opportunity costs showed themselves as severe in cases of exclusive dedication scholarship, because they correspond to the double value of sponsor. The big time of dedication necessary during the course initiates several social costs.

Author Biography

  • Sandra Rolim Ensslin, Universidade Federal de Santa Catarina
    Departamento de Contabilidade

References

ASHRAF, N.; BERRY, J.; SHAPIRO, J. M. Can higher prices stimulate product use? Evidence from a field experiment in Zambia. American Economic Review, v. 100, p. 2383–2413, 2010.

BARTH, T. G.; BORGERT, A.; CUNHA, L. C.; ENSSLIN, S. R. A relação custo-benefício socioeconômica da pós-graduação: uma análise na percepção dos mestres em contabilidade da Universidade Federal de Santa Catarina. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, 20., 2013, Uberlândia. Anais... Uberlândia: ABC, 2013.

BECKER, G. Human capital: a theoretical analysis with special reference to education, New York: Columbia University Press. 1964.

BEN-PORATH, Y. The production of human capital and the life-cycle of earnings. Journal of Political Economy, v. 75, p. 352–6, 1967.

BLAUG, M. The empirical status of human capital theory: a slightly jaundiced survey. Journal of Economic Literature, v. 14, p. 827–55, 1976.

BORTOLUZZI, S. C.; ENSSLIN, S. R.; ENSSLIN, L.; VALMORBIDA, S. M. I. Avaliação de Desempenho em Redes de Pequenas e Médias Empresas: Estado da arte para as delimitações postas pelo pesquisador. Revista Eletrônica Estratégia & Negócios, v. 4, n. 2, 2011.

BRASIL. CAPES/MEC. Plano Nacional de Educação 2011 – 2020. Ministério da Educação. Brasília-DF, 2012. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&id=16478&Itemid=1107>. Acesso em: 14 jul. 2013.

CASTRO, C. de M. A prática da pesquisa. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1977.

CHAPMAN, B.; LOUNKAEW, K. Introduction to the special issue on Economic Research for Education Policy. Economics of Education Review, v. 37, p. 200–203, 2013.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Documento de Área 2013. Disponível em:<http://qualis.capes.gov.br/webqualis> Acesso em: 01 out. 2014.

CRAWFORD, R. Na era do capital humano: o talento, a inteligência e o conhecimento como forças econômicas. Seu impacto nas empresas e nas decisões de investimento. São Paulo: Atlas, 1994.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitative, quantitative e misto. Tradução Magda Lopes. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 296 p., 2010.

CUNHA, J. V. A. da; CORNACHIONE JR, E. B.; MARTINS, G. de A. Doutores em Ciências Contábeis da FEA/USP: análise sob a óptica da teoria do capital humano. Revista de Administração Contemporânea, n 3, p. 532-557, 2010.

DICKSON, M. R.; SMITH, S. What determines the return to education: An extra year or a hurdle cleared? Economics of Education Review, v. 30 n. 6, p. 1167–1176, 2011.

ENSSLIN, L.; ENSSLIN, S. R.; LACERDA, R. T. O.; TASCA, J. E. ProKnow-C, Knowledge Development Process – Constructivist: processo técnico com patente de registro pendente junto ao INPI. Brasil, 2010.

ENSSLIN, L.; ENSSLIN, S. R.; PINTO, H. de M.; Processo de investigação e Análise bibliométrica: Avaliação da Qualidade dos Serviços Bancários. Revista de Administração Contemporânea, v.17, n. 3, p. 325-349, 2013.

ENSSLIN, S. R.; RIPOLL-FELIU V. M.; ENSSLIN, L.; DUTRA, A. Performance evaluation to Support the University Management Activity. Pense e Journal (Paris), v.76, Issue 8, p. 2-17, 2014.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

CARVALHO JUNIOR, C. V. de O. C.; ROCHA, J. S. da; BRUNI, A. L. O Aprendizado Formal de Controladoria e a minimização do Efeito Framing: um estudo de decisões gerenciais. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, v. 3, n. 3, p. 18-38, 2009.

KASSOUF, A. L.; DORMAN, P.; ALMEIDA, A. N.; Costs and benefits of eliminating child labour in Brazil. Economia Aplicada, v. 9, n. 3, p. 343, 2005.

LACERDA, R. T. de O.; ENSSLIN, L.; ENSSLIN, S. R.. Uma Análise Bibliométricada literatura sobre Estratégia e Avaliação de Desempenho. Gestão & Produção, v. 19, n.1, p. 59-78, 2012.

LIMA, R. Mercado de trabalho: o capital humano e a teoria da segmentação. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 217-272, 1980.

MACHIN, S. Economics of Education Research and Its Role in the Making of Education Policy. Fiscal Studies, v. 35, n. 1, p. 1–18, 2014.

MACHIN, S.; STEVENS, M. The Assessment: Education. Oxford Review of Economic Policy, v. 20, n. 2, p. 157-172, 2004

MARTINS, G. A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. São Paulo: Atlas. 2007.

MINCER, J. Investment in human capital and personal income distribution. Journal of Political Economy, v. 66, p. 281–302, 1958.

OLIVEIRA, C. R. História do trabalho. 4. ed. São Paulo: Geográfica, 2003.

POZZEBON, M.; FREITAS, H. M. R. de. Modelagem de Casos: Uma Nova Abordagem em Análise Qualitativa de Dados? In: ENCONTRO DA ANPAD, 22., 1998. Anais... ANPAD, 1998.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

ROGERS, P.; SECURATO, J. R. Estudo Comparativo no Mercado Brasileiro do Capital Asset Pricing Model (CAPM), Modelo 3-Fatores de Fama e French Reward Beta Approach. Revista de Administração Contemporânea, Curitiba, v. 3, n. 1, p. 159-179, 2009.

SCHULTZ, T. W. O valor econômico da educação. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.

SEMAAN, G. S.; CRUZ, M. D.; BRITO, G. A. de M.; OCHI, L. S. Proposta de um Método de Classificação Baseado em Densidade para a Determinação do Número Ideal de Grupos em Problemas de Clusterização. Journal of the Brazilian Computational Intelligence Society, v. 10, n. 4, p. 242-262, 2012.

SHARPE, W. F. Capital assets prices: a theory of market equilibrium under conditions of risk. Journal of Finance, v. 19, n. 3, p. 425-442, 1964.

SILLES, M. A. Adult education and earnings: evidence from Britain. Bulletin of Economic Research, v. 59, n. 4, p. 313-326, 2007.

SILVA, R. V.; ENSSLIN, S. R.; RIPOLL-FELIU, V.M.; SOLER, C. C. E-government and Public Accounting Information: Bibliometric and Systemic Analysis. International Research Journal of Finance and Economics, v.1, Issue 122, p.76-91, 2014.

SMITH, A. A riqueza das nações: investigação sobre sua natureza e suas causas. São Paulo: Nova Cultural, 1996.

TASCA, J. E.; ENSSLIN, L.; ENSSLIN, S. R.; ALVES; M. B. M. An approach for selecting a theoretical framework for the evaluation of training programs. Journal of European Industrial Training, v. 34, n. 7, p. 631-655, 2010.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2009.

Published

2014-12-30

Issue

Section

Artigos Científicos