LINGUISTIC STUDIES AND DEVELOPMENT OF PHONOLOGICAL AWARENESS: CONTRIBUTIONS TO THE PRACTICE OF LITERACY TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poiesis.v18e332024261-277

Keywords:

Formação de Professores; Conhecimentos Linguísticos; Consciência Fonológica; Alfabetização

Abstract

Abstract

This paper presents the results of a theoretical research on the interference of linguistic knowledge, more exactly, those on phonological awareness, in the practices of literacy teachers. The analysis is guided mainly by the theoretical-epistemological contributions of the field of literacy, that is: linguistic knowledge of grapheme and phoneme relations (CAGLIARI, 1993); Phonetics and phonology in the formation of the literacy teacher (SOARES, 2020); mediation and teacher intervention (ADAMS, 2006). The methodology consisted of a bibliographic review that sought to highlight, in addition to the main theorists of the field, master's and doctoral research, among others, that were dedicated to the theme. The results highlight the importance and positive interference of the linguistic knowledge (phonetics, phonology) of the literacy teacher in her teaching practices.

 

 

Author Biographies

  • Rita Cristina Lima Lages, Universidade Federal de Ouro Preto

    Professora Adjunta do Departamento de Letras da Universidade Federal de Ouro Preto. Doutora em Educação (UFMG, 2013). Doutorado sanduíche pela Faculdade de Ciências Sociais da Universidade de Buenos Aires (UBA, 2011). Mestre em Educação (UFMG, 2007). Graduação em Letras e Pedagogia. Tem experiência nas áreas: Letras, Educação, Ensino de Língua Portuguesa e suas Literaturas, Ensino de de Línguas Estrangeiras Modernas, Formação Docente, Orientação de Estágio Curricular, Didáticas e Práticas de Ensino. Como pesquisadora, atua nos seguintes temas: História do Ensino da Língua Portuguesa e das Línguas Estrangeiras no Brasil; História da Leitura e da Escrita; História das Práticas de Ensino; História do Currículo e das Disciplinas Escolares.

  • Leaci Vieira Onofre, Pós-Graduação em Letras da UFOP

    Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Letras - Estudos da Linguagem. Linha 3 - Linguística Aplicada: interfaces entre práticas e teorias (POSLETRAS) da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Possui Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, IFES (2017), Licenciada em Letras-Português e Espanhol pela Universidade Metropolitana de Santos (2013),Pós- Graduação em Língua Portuguesa-FASE (2011),Pós-Graduação em Alfabetização-FASE(2009),Pós-Graduação em Supervisão Escolar-FIJ (2007) e Licenciatura Plena em Pedagogia para as Séries Iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade Federal do Espírito Santo-UFES (2006). Experiência Profissional como Docente, na Regência de Classe: possui 12 anos de atuação, como professora regente de classe, em diferentes modalidades de ensino, na Rede Pública Estadual de Ensino do Espirito Santo, Secretaria da Educação

Published

2024-06-30 — Updated on 2024-07-04

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